گوگل ترندز چیست و چگونه کار می کند؟

سمانه پرهیزکار

کلمه ترند به معنی روند است و از طرفی به معنی گرایش هم هست. از آنجا که گوگل یکی از موتورهای جستجوی محبوب محسوب می شود، میزان گرایش افراد به موضوعات مختلفی که از طریق این موتور جستجو، در اینترنت جستجو شده را نمایش می دهد.  ابزار گوگل ترندز از داده های گوگل استفاده می کند تا روند صعودی و یا نزولی میزان جستجوی یک لغت یا یک موضوع را بررسی نماید.

گوگل ترندز - google trends

کاربرد گوگل ترندز

میتوان گفت یکی از کاربردی ترین ابزارهای گوگل ، بخصوص برای سئو کاران همین گوگل ترندز است، زیرا که برای بسیاری از کاربردهای سئو، از جمله  آنالیز و انتخاب کلیدواژه ها و چینش استراتژی های سئو می توان از این ابزار استفاده کرد.
همانطور که در مقالات قبلی گفتیم، انتخاب لغات کلیدی از اولین گام های سئو سایت محسوب می شود. پس اگر برای سئو سایت در گوگل تلاش می کنید، مطمئنا بهترین ابزارها، همان ابزارهای خود گوگل هستند چون به منابع گوگل دسترسی دارند.
ابزار گوگل ترندز برای بررسی کلمات کلیدی و آنالیز آن ها در گوگل بسیار کاربردی است و سرعت پاسخگویی بسیار بالایی نیز دارد. شما می توانید با ورود به آدرس Google Trends وارد سایت آن شوید و بدون محدودیت جغرافیایی در خصوص میزان جستجوی یک کلمه تحقیق کنید و براساس آمار داده شده در خصوص جغرافیا، زمان و کلمات مرتبط جستجو شده از نتایج در جهت اهداف خود سود ببرید.

روش کار با ابزار گوگل ترندز

برای استفاده از این ابزار کارآمد کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

انتخاب منطقه جغرافیایی درست

زمانی که وارد صفحه گوگل ترندز می شوید، منطقه جغرافیایی به طور خودکار بر روی ایالات متحده امریکا تنظیم شده است. شما می بایست بر اساس نیاز خود منطقه جغرافیایی یعنی کشور مدنظر را انتخاب کنید. شاید نتیجه بررسی ها برای برخی کشورهای مختلف یکسان باشد، اما این مهم است که شما منطقه یا بازار هدف خود را بشناسید و با انتخاب آن ، یک بررسی دقیق و درست داشته باشید.

صفحه اول گوگل ترندز

بررسی کلمه مورد نظر

در قسمت جستجو شما می توانید کلمه موردنظرتان را بنویسید و با زدن دکمه Enter نتایج را ببینید. گوگل سریعا نتایج را ببینید و حتی کلماتی را نیز خود ابزار گوگل به شما پیشنهاد می دهد. نتیجه به صورت نمودار نمایش داده می شود. شما حتی می توانید نتایج یک کلمه را با کلمات دیگر مقایسه کنید. این مقایسه می تواند حداکثر تا پنج کلمه را شامل شود.

فیلترها

در بالای نمودار نتایج یک کادر شامل تعدادی فیلتر وجود دارد که می توان به کمک آنها نتایج اختصاصی تری را بدست بیاورید. این فیلترها شامل:

  • محل جستجو : جستجو می تواند شامل کل دنیا و یا کشور مورد نظر شما باشد.
  • بازه زمانی: این بازه می تواند بر اساس هدف شما از جستجو از یک ساعت تا چند سال را در بر بگیرد.
  • دسته بندی موضوع: اگر از دسته بندی دقیق کسب و کار خود مطلع هستید با جستجو در دسته بندی مربوطه نتایج دقیق تری گیرتان می آید.
  • نوع جستجو: این که می خواهید در بین تصاویر و یا ویدئو برایتان جستجو کند یا بین نتایج خبرها یا وبسایت ها؟
بخش مقایسه گوگل ترندز و فیلترهای آن

نوع نمایش نتایج

در بالا گفتیم که گوگل نتیجه بررسی ها را به صورت یک نمودار خطی روند جستجوها را در بازه زمانی مشخص شده نمایش می دهد. اما شما می توانید با بردن نشانگر موس بر روی نمودار از امتیاز دقیق هر کلمه کلیدی مطلع شوید.
ابزار گوگل ترندز، یک عدد بین 0 تا 100 برای تعیین میزان محبوبیت یا گرایش مردم به جستجوی هر کلمه کلیدی در نظر می گیرد. در هنگام مقایسه شما میتوانید با مقایسه این امتیاز ها با هم از نتایج آن استفاده کنید.

نقشه کشور هدف

کمی پایین تر شما می توانید نقشه کشور انتخابی خود را بر اساس مناطق استانی ببینید که با بردن نشانگر موس بر روی هر استان می توانید نتایج را به صورت استان به استان بررسی کنید. در کنار نقشه لیستی از استان هایی که بیشترین سرچ را در کلمه مورد نظر شما داشتند نیز نمایش داده می شود.

نقشه کشور در گوگل ترندز

کوئری های مرتبط

همینطور که در صفحه پایین می آیید به بخش کوئری ها ( جستجوهای) مرتبط می رسید. در این بخش نیز برخی جستجوهای مرتبط  نمایش داده می شود. که این قابلیت را دارد که به دو صورت top جستجوهایی با بیشترین امتیاز و یا Rising جستجوهای در حال رشد  نمایش دهد. نمایش لغت breakout یا افزایش ناگهانی، جلوی یک کوئری به جای امتیاز، نشان دهنده رشد شدید ( بیش از 5000% ) برای آن کوئری است.

کوئری های مرتبط در گوگل ترندز

نکات مهم

شما می توانید انواع مختلفی از مقایسه ها و بررسی ها را برای کلید واژه های مدنظر خود انجام دهید. اما در هر صورت باید بتوانید یک روند معنی دار پیدا کنید. می توانید سال های مختلف را با هم مقایسه کنید تا ببینید در چه دوره ای به طور مرتب یا به طور خاص جستجو برای کلمه مدنظز شما افزایش یا کاهش داشته است.
اما باید این را بدانید که گوگل ترندز هر لغت را با خودش مقایسه و امتیاز دهی میکند. یعنی ممکن است با اینکه جستجوی یک کلمه در دوره ای از کلمه دیگری کمتر باشد، اما امتیازش در گوگل ترندز بیشتر باشد. چون هر کلمه با خودش مقایسه می شود.
باید بدانید برای انتخاب یک کلمه کلیدی ابزار گوگل ترندز به تنهایی کافی نیست. شما نیاز دارید از ابزارهای دیگری نیز جهت بررسی و انتخاب کلمات کلیدی خود برای رسیدن به صفحه اول گوگل و پیشی گرفتن از رقبا استفاده نمایید.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button