تقویم محتوایی چیست و چگونه باید از آن استفاده کنید؟!

فاطمه حسین پور

تقویم محتوا که حتی به عنوان «تقویم تحریریه» نیز شناخته می‌شود یک برنامه زمان‌بندی مکتوب از زمان و مکان انتشار محتوای آینده است. این تقویم معمولاً شامل بخش‌های آتی، بروزرسانی‌های محتوا، فعالیت‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی‌شده، مشارکت‌ها و به‌روزرسانی‌های محتوای موجود است. بیشتر تقویم‌های محتوا فقط شامل عنوان پست و تاریخ انتشار آن می‌شوند. که برای محتوای ساده (مانند مطالعات موردی) خوب است. اما اگر پروژه‌های بزرگ‌تر یا پیچیده‌تری منتشر می‌کنید، ممکن است بخواهید تمام مراحل فرآیند تولید محتوا را در تقویم خود برنامه‌ریزی کنید.

‍تقویم محتوایی چیست؟

چرا تقویم محتوا مهم است؟

اگر وبلاگ شما برای سرگرمی است و از آن برای انتشار پست‌های سرگرمی استفاده می‌کنید، احتمالاً نیازی به این تقویم ندارید. اما اگر از بازاریابی محتوا برای رشد کسب‌ و کار آنلاین خود استفاده می‌کنید، مدیریت و سازمان‌دهی محتوا بسیار مهم است. 

چگوکه تقویم محتوا به استراتژی بازاریابی محتوا می‌تواند کمک کند؟

در اینجا سه ​​راه وجود دارد که تقویم محتوا، به استراتژی بازاریابی محتوای شما کمک می‌کند:

اول: اگر برنامه تولید محتوا منظمی نداشته باشید، انجام برخی از کارها را فراموش خواهید کرد. یا از به روز رسانی مقالات قدیمی غفلت خواهید کرد. اما این تقویم به شما کمک می‌کند تا در زمان مشخصی تولید محتوا داشته باشید و در کنار آن از به روز رسانی محتواهای قدیمی غفلت نکنید.

دوم: یک تقویم محتوایی، همکاری و هماهنگی در تیم را آسان‌تر می‌کند. اگر یک وبلاگ تک نفره دارید و به تنهایی کار می‌کنید، ممکن است در وهله اول نیازی به این تقویم نداشته باشید. اما اگر افراد دیگری در محتوای سایت با شما همکاری می‌کنند، به این تقویم نیاز دارید تا بتوانید کارهای مربوط به تولید محتوای تیم را مدیریت کنید.

سوم: یک تقویم محتوا یک تصویر کلی از اهداف و کارهای آینده به شما می‌دهد. این امر باعث می‌شود تصمیم‌های درستی را در ادامه روند کار خود داشته باشید. توجه داشته باشید که این تقویم نباید پیچیده باشد تا بتواند کارها را برای شما و تیم‌تان آسان‌تر کند. می‌توانید با استفاده از Google Sheets با یک تقویم محتوای ساده، برنامه ریزی‌های مربوطه را انجام دهید. هدف اصلی تقویم محتوا این است که موضوعات محتوایی خود را از قبل برنامه ریزی کنید. به این ترتیب، می‌توانید سازماندهی شده و با برنامه زمانی مشخص به انتشار محتواهای خود بپردازید. برخی از شرکت‌ها موضوعات محتوایی، خود را از یک سال قبل برنامه ریزی می‌کنند. اما برخی از وبلاگ نویسان مستقل ممکن است ندانند هفته آینده چه چیزی را می‌خواهند منتشر ‌کنند.

نکاتی که باید در تنظیم تقویم محتوای خود به آن توجه کنید

در اینجا چند مورد وجود دارد که باید در تقویم خود بگنجانید تا قوی‌تر و مفیدتر شود:

به روز رسانی محتوا: این مهم است که محتوای خود را تازه نگه دارید. بنابراین برای محتواهایی که ویرایش آن‌ها آسان است (مانند پست‌های وبلاگ) باید به روز رسانی‌های آینده را در تقویم خود قرار دهید.

کارهای خارج از سایت خود و تبلیغات را نیز برنامه ریزی کنید: هر زمان که یک پست مهمان، مصاحبه پادکست، گفتگوی زنده یا هر نوع تبلیغ خارج از سایت انجام می‌دهید، آن را نیز در تقویم خود قرار دهید.

‍تقویم محتوایی چیست؟

از ابزار تقویم محتوا استفاده کنید!

ابزارهایی وجود دارند که به طور خاص برای ایجاد، مدیریت و همکاری در تقویم به شما کمک کننده هستند. بسته به میزان محتوایی که منتشر می‌کنید و بزرگی تیم خود، ممکن است بخواهید روی نرم افزار تقویم محتوا سرمایه گذاری کنید. در اینجا چند گزینه عالی برای شما آورده‌ایم.

Google Sheet

احتمالاً محبوب‌ترین گزینه برای اکثر افراد و تیم‌های کوچک است. رایگان و برای همکاری خوب است، اما برای راه اندازی نیاز به کار دارد.

مایکروسافت اکسل

مایکروسافت صفحه‌های خود را بیشتر از قبل برای همکاری مناسب‌تر کرده است. می‌تواند تا حدودی کمک کننده باشد.

Google Calendar

اگر به صورت تک نفره هستید، و تنهایی کار می‌کنید، Google Calendar به تنهایی برای شما کافی است.

Loomly

شامل راهنماهای تعاملی برای ایجاد پست‌های وبلاگ، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر است. اگر به صورت تیمی کار می‌کنید این می‌تواند برای شما مفید باشد.

Basecamp، Trello، Slack

 این‌ها نیز برنامه‌هایی هستند که به عنوان ابزار مدیریت پروژه و ارتباطات به جای تقویم طراحی شده‌اند. هر یک از این سه را می‌توان برای اهداف مدیریت کار استفاده کرد. با کمی خلاقیت می‌توانید از آن‌ها به عنوان تقویم محتوا نیز استفاده کنید.

در واقع ایجاد این تقویم ممکن است سخت به نظر برسد اگر قبلاً آن را انجام نداده باشید. اما هنگامی که برای اولین بار برنامه‌های خود را سازماندهی می‌کنید، خواهید دید که یک تقویم محتوایی چقدر می‌تواند مفید باشد. در این قسمت نحوه ایجاد یک تقویم محتوا در بیشتر پلتفرم‌ها را آورده‌ایم تا به شما در ساخت تقویم محتوایی کمک کند.

  • مرحله اول: فهرستی از ایده‌های محتوایی خود تهیه کنید. اگر در مورد موضوعات مختلفی می‌نویسید، می‌توانید آن‌ها را فهرست بندی کنید.
    مرحله 2: در مورد تعداد دفعات انتشار تصمیم بگیرید. این به استراتژی محتوای شما بستگی دارد. اگر در حال ایجاد یک تقویم رسانه‌ اجتماعی هستید، ممکن است چندین پست در روز منتشر کنید. اما اگر برای وبلاگ باشد، می‌توانید فقط 3-4 پست در ماه منتشر کنید.

ساختن نمودار و کلاژ تصاویر

تا زمانی که داده‌ها مشخص وارد نشوند نمی‌توانیم این نمودارها را بسازیم. بنابراین «جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها» باید قبل از طراحی، برنامه‌ریزی شوند. برنامه ریزی تاریخ‌های مهم از قبل برای هر مرحله می‌تواند به شما کمک کند تا در کار خود نظم داشته باشید. در اینجا نحوه انجام آن‌ها را گفته‌ایم.

مرحله 1: فهرستی از هر نوع محتوایی را که منتشر می‌کنید بنویسید. بیشتر اوقات ممکن است مقالات کوتاهی را منتشر کنید، اما زمانی که مقالات بزرگ‌تری را منتشر می‌کنید، ممکن است گردش کار کاملاً متفاوت باشد. اگر در قالب‌های مختلف (مانند ویدیو و پادکست) صحبت می‌کنید، توصیه می‌کنیم آن را نیز یادداشت کنید.

مرحله 2: هر یک از انواع محتوا را به مراحلی که برای تولید آن باید طی شود تقسیم کنید. به عنوان مثال، فرآیند ایجاد پست وبلاگ معمولی، شامل چهار مرحله است: تحقیق کلمات کلیدی، طرح کلی، نوشتن خود محتوا و طراحی. در حالی که برای ویدیوها فرآیند این است، پیدا کردن موضوع، نوشتن یک فیلمنامه، فیلم برداری از ویدیو، ویرایش محتوا و اضافه کردن گرافیک.

مرحله سوم: هر مرحله را به تقویم خود اضافه کنید. اگر تیمی دارید، نام فردی که مسئولیت تکمیل آن را دارد در کنار هر مرحله ذکر کنید. با رعایت نکاتی که گفتیم می‌توانید تقویم مناسبی داشته باشید و به کارهای خود نظم دهید.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button