تقسیمبندی بازار در کسبوکار (market segmentation)
هنگام تلاش برای دستیابی به مشتریان با یک پیام بازاریابی یا کمپین تبلیغاتی، هدف قراردادن بازار مناسب با پیام مناسب ضروری است. اگر هدف شما خیلی گسترده باشد، ممکن است پیام شما به چند نفر برسد که در نهایت مشتری شوند، اما شما همچنین به یک هدف خواهید رسید. بسیاری از افرادی که به محصولات یا خدمات شما علاقهای ندارند. وقتی پیام شما برای مخاطبان شما بهینه نشده باشد، در نهایت با دلارهای تبلیغاتی هدررفته زیادی مواجه خواهید شد. تقسیمبندی بازار میتواند به شما کمک کند تا فقط افرادی را هدف قرار دهید که بهاحتمال زیاد مشتریان راضی شرکت شما یا مصرفکنندگان مشتاق محتوای شما هستند. برای تقسیمبندی بازار، آن را به گروههایی تقسیم میکنید که ویژگیهای مشابهی دارند.
شما میتوانید یک بخش را براساس یک یا چند کیفیت قرار دهید. تقسیم مخاطب به این روش امکان بازاریابی دقیقتر و محتوای شخصیسازیشده را فراهم میکند. در این مقاله میآموزیم که تقسیمبندی بازار چیست و چگونه به شما امکان میدهد تا بهدرستی تلاشهای بازاریابی خود را به سمت مخاطبان مناسب هدایت کنید تا از موفقیت کسبوکار خود اطمینان حاصل کنید. قبل از اینکه عمیقتر بپردازیم، تقسیمبندی بازار چیست و مزایای این روش که به شما در شناخت مخاطبان هدف کمک میکند را تعریف میکنیم.
تقسیمبندی بازار چیست؟
تقسیمبندی بازار، شامل تقسیمبندی بازار هدف به گروههای کوچکتر است که دارای ویژگیهای مشابهی مانند سن، درآمد، ویژگیهای شخصیتی، رفتار، علایق، نیازها یا مکان هستند. از این بخشها میتوان برای بهینهسازی محصولات، بازاریابی، تبلیغات و تلاشهای فروش استفاده کرد. قسیم بندی به برندها اجازه میدهد تا استراتژیهایی را برای انواع مختلف مصرفکنندگان، بسته به اینکه ارزش کلی محصولات و خدمات خاص را درک میکنند، ایجاد کنند. بهاینترتیب آنها میتوانند پیام شخصیتری را با اطمینان از اینکه با موفقیت دریافت میشود، معرفی کنند. اکنون که میدانید تقسیمبندی بازار چیست، بیایید در مورد انواع مختلفی که وجود دارد صحبت کنیم.
انواع تقسیمبندی بازار
4 نوع تقسیمبندی بازار وجود دارد. در زیر به شرح هر یک از آنها میپردازیم:
تقسیمبندی جغرافیایی
تقسیمبندی جغرافیایی، تقسیم بازار بر اساس موقعیت مکانی آنها، یک استراتژی تقسیمبندی اساسی اما بسیار مفید است. موقعیت مکانی مشتری میتواند به شما در درک بهتر نیازهای آنها کمک کند و به شما امکان میدهد تبلیغات مکان خاصی ارسال کنید.
انواع مختلفی از تقسیمبندی جغرافیایی وجود دارد. اساسیترین آنها شناسایی کاربران بر اساس موقعیت مکانی آنها مانند کشور، شهرستان و کد پستی است. شما همچنین میتوانید مصرفکنندگان را براساس ویژگیهای منطقهای که در آن زندگی میکنند، مانند آبوهوا، تراکم جمعیت و شهری، حومه یا روستایی بودن آن، شناسایی کنید. شناسایی ویژگیها میتواند از شما بخواهد که دقیقتر شوید، زیرا یک شهرستان میتواند دارای مناطق روستایی، حومهای و شهری باشد.
تقسیمبندی جمعیتی
تقسیمبندی جمعیتی شامل تقسیم بازار از طریق متغیرهای مختلف مانند سن، جنسیت، ملیت، سطح تحصیلات، اندازه خانواده، شغل، درآمد و غیره است. این یکی از پرکاربردترین اشکال تقسیمبندی بازار است، زیرا مبتنی بر دانستن اینکه مشتریان چگونه از محصولات و خدمات شما استفاده میکنند و چقدر مایلند برای آنها بپردازند.
راههای زیادی برای جمعآوری اطلاعات جمعیتی وجود دارد. یک راه این است که مستقیماً از مشتریان خود بپرسید. این میتواند زمان بر باشد، اما دریافت مستقیم اطلاعات از مشتریان به اطمینان از صحت آن کمک میکند. اگر این مسیر را میروید، مراقب باشید که به نحوه درخواست خود احترام بگذارید و گزینههای پاسخ کافی را به مشتریان ارائه دهید تا نتایج دقیقی دریافت کنید. همچنین ممکن است بتوانید با نگاهکردن به رسانههای اجتماعی و سایر پروفایلهای آنلاین که در آنجا اطلاعاتی درباره خود ارائه میدهند، مستقیماً از مشتریان اطلاعات جمعیتی دریافت کنید.
همچنین میتوانید اطلاعات جمعیتی را از ارائهدهندگان داده شخص ثالث و شخص ثالث از جمله ارائهدهندگان خدمات بازاریابی و دفاتر اعتباری دریافت کنید. سوابق عمومی، مانند مواردی که توسط اداره سرشماریو خدمات پستی نگهداری میشود، که میتواند اطلاعات مفیدی را ارائه دهد.
تقسیمبندی روانشناختی
تقسیمبندی روانشناختی شبیه به تقسیمبندی جمعیتی است، اما با ویژگیهایی سروکار دارد که بیشتر ذهنی و عاطفی هستند. مشاهده این ویژگیها ممکن است بهآسانی ویژگیهای جمعیتی نباشد، اما میتوانند بینش ارزشمندی درباره انگیزهها، ترجیحات و نیازهای مخاطبان به شما بدهند. درک این جنبههای مخاطبان میتواند به شما کمک کند تا محتوایی ایجاد کنید که برای آنها جذابتر باشد. برخی از نمونههای ویژگیهای روانشناختی شامل ویژگیهای شخصیتی، علایق، باورها، ارزشها، نگرشها و سبک زندگی است.
اگر متوجه شدید که اعضای یک بخش جمعیتی به طور متفاوتی به محتوای شما پاسخ میدهند، ممکن است بخواهید برخی از اطلاعات روانشناختی را اضافه کنید. درحالیکه آمارهای جمعیتی حقایق اساسی در مورد اینکه چه کسی مخاطب شما هستند را ارائه میدهد، روانشناسی به شما بینشی میدهد که چرا مردم تصمیم میگیرند محصول شما را بخرند یا نخرند، روی تبلیغ شما کلیک کرده یا نادیده بگیرند و در غیر این صورت با شما تعامل دارند.
تقسیمبندی رفتاری
تقسیمبندی رفتاری بر واکنشهای خاص متمرکز است، یعنی رفتارهای مصرفکننده، الگوها و روشی که مشتریان از طریق فرایندهای تصمیمگیری و خرید خود انجام میدهند. نگرش مردم نسبت به برند شما، نحوه استفاده از آن و آگاهی آنها نمونههایی از تقسیمبندی رفتاری است. جمعآوری این نوع دادهها مشابه روشی است که شما میتوانید دادههای روانشناختی را پیدا کنید. این به بازاریابان اجازه میدهد تا رویکرد هدفمندتری را توسعه دهند.
شما همچنین میتوانید بازار خود را بر اساس رفتارهای مصرفکنندگان، بهویژه در مورد محصول خود، تقسیمبندی کنید. تقسیمبندی مخاطبان براساس رفتارهایی که نشان میدهند به شما امکان میدهد پیامهایی ایجاد کنید که به آن رفتارها پاسخ دهد. بسیاری از اقداماتی که ممکن است به آنها نگاه کنید به نحوه تعامل شخصی با محصول، وبسایت، برنامه یا برند شما مربوط میشود.
روشهای دیگر تقسیمبندی بازار
تقسیمبندی جمعیتی، روانشناختی، رفتاری و جغرافیایی چهار نوع اصلی تقسیمبندی بازار در نظر گرفته میشوند، اما بسیاری از استراتژیهای دیگر نیز وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید، از جمله تغییرات متعدد در چهار نوع اصلی. در اینجا چندین روش دیگر وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را بررسی کنید.
تقسیمبندی ارزش:
برخی از کسبوکارها بازاری را بر اساس «ارزش معاملاتی» مشتریان خود تقسیم میکنند، احتمالاً چقدر برای محصولات خود هزینه میکنند. برای تعیین ارزش معاملاتی مشتری، میتوانید به دادههای خرید قبلی مانند تعداد خرید، تعداد دفعات خرید و ارزش اقلامی که خریداری میکنند، نگاه کنید.
تقسیمبندی شرکتی:
شرکتهای تجاری به کسبوکار (B2B) ممکن است از تقسیمبندی فیرموگرافیک برای تقسیم مشاغل در یک بازار استفاده کنند. این شبیه به تقسیمبندی جمعیتی با مصرفکنندگان فردی است، اما در عوض به ویژگیهای شرکتهایی میپردازد که ممکن است مشتری شوند. نمونههایی از دادههای مورد بررسی شامل صنعت، درآمد، تعداد کارمندان و مکان است.
تقسیمبندی نسلی:
کسبوکارها ممکن است مصرفکنندگان را بر اساس نسل تقسیم کنند و آنها را به دستههایی دستهبندی کنند که شاملGen Z ، Millenials، Generation X، Baby Boomers و Silent Generation میشود. اعتقاد بر این است که این نسلها ترجیحات، رفتارها، ویژگیهای شخصیتی و باورهای خاصی دارند. البته، همه اعضای یک نسل یکسان نیستند، اما تقسیمبندی نسلی میتواند بینش بیشتری نسبت به مخاطبان به شما بدهد.
تقسیمبندی زندگی:
همچنین میتوانید بازار خود را بر اساس جایی که در زندگی خود هستند به گروههایی تقسیم کنید. رفتن به دانشگاه، ازدواج و بچهدارشدن نمونههایی از رویدادهای کلیدی زندگی هستند که باید در نظر گرفته شوند. افراد در مراحل مختلف زندگی به چیزهای متفاوتی نیاز دارند. بهعنوانمثال، دانشجویانی که بهزودی وارد دانشگاه میشوند ممکن است به مبلمان آپارتمانی نیاز داشته باشند. والدین تازهوارد به دنبال خرید غذای کودک هستند.
تقسیمبندی فصلی:
مانند نحوه خرید محصولات مختلف مردم در دورههای مختلف زندگی، مردم نیز اقلام مختلفی را در زمانهای مختلف سال خریداری میکنند. تعطیلات مهمی مانند کریسمس و هانوکا نیز به طور قابلتوجهی بر رفتارهای خرید تأثیر میگذارد.
برخی از انواع رفتارهایی که باید به آنها توجه کرد عبارتاند از:
عادات خرید آنلاین: ممکن است عادات خرید آنلاین کاربران را در همه سایتها در نظر بگیرید، زیرا ممکن است با احتمال خرید آنلاین آنها در وبسایت شما مرتبط باشد.
اقدامات انجام شده در یک وبسایت: میتوانید اقداماتی را که کاربران در مورد داراییهای آنلاین شما انجام میدهند را ردیابی کنید تا نحوه تعامل آنها با آنها را بهتر درک کنید. ممکن است به مدتزمان ماندن یک شخص در سایت، خواندن مقالات تا انتها، انواع محتوایی که روی آنها کلیک میکنند و موارد دیگر نگاه کنید.
مزایای جستجو شده: این به نیازی اشاره دارد که مشتری در تلاش است با خرید یک محصول برآورده کند.
میزان استفاده: میتوانید کاربران را بر اساس میزان استفاده دستهبندی کنید. بسته به اینکه شخصی کاربر سنگین، کاربر متوسط، کاربر سبک یا غیر کاربر محصول شما باشد، پیام شما متفاوت خواهد بود.
وفاداری: پس از استفاده از یک محصول برای مدتی، مشتریان اغلب وفاداری به برند را ایجاد میکنند. شما میتوانید مشتریان را بر اساس میزان وفاداری آنها به برند شما دستهبندی کنید و پیامهای خود را بر اساس آن تنظیم کنید. دادههای رفتاری مفید هستند زیرا مستقیماً به نحوه تعامل شخصی با برند یا محصولات شما مربوط میشود.
به همین دلیل، میتواند به شما کمک کند که به طور مؤثرتری برای آنها بازاریابی کنید.شما میتوانید این دادهها را از طریق منابع مختلف از جمله کوکیهای قرار داده شده در وبسایت خود، دادههای خرید در نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و مجموعهدادههای شخص ثالث جمعآوری کنید.
اهداف تقسیمبندی بازار
اهداف تقسیمبندی بازار متفاوت است. در اینجا ما به شما میگوییم که هر یک از آنها چیست:
محصول: ایجاد محصولات موفق یکی از اهداف اصلی سازمانها و یکی از دلایل انجام تحقیقات بازار است. این به شما امکان میدهد ویژگیهای مناسب را به محصول خود اضافه کنید و همچنین به شما کمک میکند تا هزینهها را کاهش دهید تا نیازهای مخاطب هدف خود را برآورده کنید.
قیمت: یکی دیگر از اهداف تقسیمبندی بازار، تعیین قیمت مناسب برای محصولات شما است. شناسایی مردمی که حاضرند برای آن هزینه کنند.
ارتقاء: به شما کمک میکند تا اعضای هر بخش را هدف قرار دهید و آنها را در دستههای مختلف انتخاب کنید تا بتوانید استراتژیهای خود را بهدرستی هدایت کنید.
مکان: هدف نهایی تقسیمبندی این است که تصمیم بگیرید چگونه یک محصول را به هر گروه از مصرفکنندگان ارائه دهید و آن را برای آنها خوشایند کنید.
5 مرحله برای اجرای استراتژی تقسیم بازار
برای اجرای یک استراتژی، نهتنها باید بدانید که تقسیمبندی بازار چیست. دانستن نحوه اعمال این روش بسیار مهم است. به همین دلیل است که ما برای شما راهنمایی داریم که به شما کمک میکند:
بازار خود را تعریف کنید: در این مرحله از تقسیمبندی، باید بر روی کشف میزان بزرگی بازار، جایی که نام تجاری شما مناسب است و آیا محصولات شما ظرفیت حل آنچه را که وعده میدهد، تمرکز کنید.
آن را تقسیمبندی کنید: این مرحله شامل انتخاب این است که کدام یک از انواع برای برند شما مناسبتر است.
بازار خود را درک کنید: بسته به نوع انتخابی، از مشتریان خود سؤالات درست بپرسید. شما باید مخاطبان هدف خود را با جزئیات بشناسید. میتوانید از نظرسنجیهای آنلاین برای دریافت پاسخ آنها استفاده کنید.
بخش مشتری خود را بسازید: پس از جمعآوری پاسخها، باید تجزیهوتحلیل دادهها را انجام دهید تا بخشهای پویا منحصربهفرد برای برند خود ایجاد کنید.
استراتژی خود را آزمایش کنید: مطمئن شوید که دادههای نظرسنجی خود را بهدرستی تفسیر کردهاید و آن را با مخاطبان هدف خودآزمایش کردهاید. این به شما کمک میکند تا استراتژیهای تقسیمبندی بازار خود را دوباره مرور کنید و تغییرات لازم را ایجاد کنید.
مزایای تقسیمبندی بازار
دانستن اینکه تقسیمبندی بازار چیست و مزایای آن برای سازمان شما به شما کمک میکند تا آن را بهدرستی اجرا کنید. در اینجا به برخی از مزایای آن اشاره میکنیم:
پیامهای بازاریابی قویتری ایجاد کنید: وقتی میدانید چه کسی را هدف قرار میدهید، میتوانید پیامهای قوی و شخصیسازیشده ای ایجاد کنید که به نیازها و خواستههای مخاطبان هدف شما پاسخ میدهد.
استراتژیهای بازاریابی ایدهآل را بیابید: ممکن است ندانید کدام استراتژی مناسب برای جذب مخاطب ایدهآل است. تقسیمبندی بازار به شما امکان میدهد مخاطب را بشناسید، برنامهای ایجاد کنید که با موفقیت کار کند و راهحلها و روشهای بهتری را برای دستیابی به آنها تعیین کنید.
تبلیغات هدفمند طراحی کنید: تقسیمبندی بازار به شما این امکان را میدهد که با آگاهی از سن، مکان، عادات خرید، علایق و غیره، تبلیغات خود را به شیوهای موفق و مؤثر به مخاطبان هدف قرار دهید.
جذب مشتریان بالقوه: با ارسال پیامهای بازاریابی مستقیم و واضح، مخاطبان مناسب را جذب میکنید و بهاحتمال زیاد آنها را به خریدار تبدیل میکنید.
نام تجاری خود را از رقبا متمایز کنید: با ایجاد پیامهایی خاص برای ارزش پیشنهادی خود، میتوانید از رقبا متمایز شوید. تقسیمبندی به شما این امکان را میدهد که برند خود را با تمرکز بر نیازها و ویژگیهای خاص مشتری متمایز کنید.
بازار تخصصی خود را شناسایی کنید: تقسیمبندی بازار به شما کمک میکند تا بازار تخصصی خود را کشف کنید. جایگاهی را که گستردهترین مخاطب را در خود جایداده است شناسایی کنید و اینکه آیا نیازهایی دارد که برند شما میتواند به طور مؤثر برطرف کند.
تلاشهای خود را متمرکز کنید: به شما امکان میدهد فرصتهای بازاریابی جدید را شناسایی کنید و از حواسپرتیهایی که شما را از بازار هدفتان دور میکند اجتناب کنید.
ایجاد ارتباط با مشتری: وقتی میدانید مشتریان شما چه میخواهند و به چه چیزی نیاز دارند، میتوانید استراتژیهای مؤثری ایجاد کنید. این به شما امکان میدهد پیوندهای قوی بین برند خود و مشتری ایجاد کنید تا وفاداری به برند و رضایت مشتری ایجاد کنید .
کلام آخر
بخشبندی بازار یک استراتژی بسیار مؤثر برای سازمانها است، زیرا به آنها اجازه میدهد بدانند چه مشتریانی به آنها اهمیت میدهند و نیازهای آنها را بهاندازه کافی درک کنند تا پیامی را ارسال کنند که موفقیت برند را تضمین میکند. اکنون که میدانید تقسیمبندی بازار چیست، همین امروز تحقیق خود را شروع کنید! با استفاده از نظرسنجیهای آنلاین، اطلاعاتی را که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطب هدف خود نیاز دارید، جمعآوری کنید.
نظرات
0 دیدگاه