تفاوت استراتژی بازاریابی و تاکتیک بازاریابی
بازاریابی سه رکن اساسی دارد: اهداف تجاری، استراتژی و تاکتیک. اکثر بازاریابان اهدافی دارند، اما بسیاری از آنها فاقد یک استراتژی واحد برای دستیابی به آنها هستند. در عوض، آنها مستقیماً به سمت تاکتیکها میروند که اغلب منجر به نتایجی مانند موارد زیر میشود:
یک سایت تجارت الکترونیک بودجه جستجوی پرداختی خود را افزایش میدهد اما هیچ افزایشی در فروش مشاهده نمیکند. یک ارائهدهنده SaaS صدها پست وبلاگ را در یک سال مینویسد تا شاهد افزایش اندکی در ترافیک وب و بدون سود تجاری باشد. به بیان ساده، بازاریابی تاکتیکی و بازاریابی استراتژیک یکسان نیستند و محو کردن تصادفی خطوط میتواند امید به دستیابی به اهداف شما را از بین ببرد.
یک یادداشت جانبی سریع (اما مهم) در مورد اهداف …
افزایش ترافیک وبسایت یک هدف بازاریابی است نه یک هدف تجاری. جلب مشارکت بیشتر در رسانههای اجتماعی نیز یک هدف بازاریابی است، بازهم نه یک هدف تجاری. این یک تمایز مهم است به این دلیل ساده که همه بازاریابی باید ارزش تجاری داشته باشد.
یک استراتژی بازاریابی به فرد کمک میکند مطمئن شوید که هر هدف بازاریابی که تعیین میکنید واقعاً برای کسبوکار ارزش دارد. بهعبارتدیگر، یک استراتژی خوب تضمین میکند که اهداف تجاری و اهداف بازاریابی همیشه همسو هستند. در غیر این صورت، خطرات برنامه بازاریابی شما پراکنده و از نظر تجاری بیارزش خواهد بود.
اکنون به موضوع تفاوت استراتژی بازاریابی و تاکتیکها میپردازیم…
استراتژی بازاریابی یک برنامه بازی در سطح بالا است که نشان میدهد چگونه میتوانید به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید و آنها را برای رسیدن به هدف تجاری خود درگیر کنید. این هدف میتواند کنترل سهم بیشتری از بازار، رشد کسبوکار شما، گسترش به صنایع جدید و غیره باشد.
تاکتیکهای بازاریابی فعالیتهایی هستند که برای اجرای استراتژی خود از آنها استفاده میکنید.شما میتوانید دهها یا حتی صدها تاکتیک بازاریابی داشته باشید که آمیخته بازاریابی شما را تشکیل میدهند، اما فقط یک استراتژی به یک استراتژی خوب شامل:
- اهداف بازاریابی: بازاریابی شما برای رسیدن به یک هدف تجاری به چه چیزی نیاز دارد؟
- مخاطب هدف: برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود باید با چه کسانی تعامل داشته باشید؟
- دستورالعملهای برند: چگونه باید مخاطبان خود را هدف قرار دهید (بهعنوانمثال، شما چه نوع برندی هستید و چگونه این موضوع در تبلیغات، استراتژی بازاریابی دیجیتال و/یا استراتژی بازاریابی محتوا منعکس خواهد شد)؟
- فرصتها و تهدیدها: چه فرصتها و تهدیدهای بالقوهای را باید مدنظر داشته باشید و چه مزیت رقابتی به همراه دارند؟
برنامه بازاریابی در کجای معادله قرار میگیرد؟
اگر استراتژی چرایی بازاریابی است و تاکتیکها چیست، برنامه چگونه است. این مرحله بین استراتژی و تاکتیک است که در آن تصمیم میگیرید و مستند میکنید که از چه تاکتیکهایی برای اجرای استراتژی خود استفاده کنید.
بررسی چند نمونه برای مقایسه
اگر استراتژی شما آتش روشن کردن است، تاکتیکهای شما منبع گرمای شما هستند، پس در برنامه خود تصمیم بگیرید که کدام تاکتیک شروع آتش برای موقعیت شما منطقیتر است (مته کمانی، سنگ چخماق و فولاد، فندک،؟).
در برنامه بازاریابی خود، همچنین تصمیم میگیرید که از کدام شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) برای ردیابی موفقیت استفاده کنید.
اگر میخواهید آتشسوزی کنید، دود میتواند KPI خوبی باشد که به شما میگوید تاکتیک شما کارآمد است. در بازاریابی، شاخصهای کلیدی عملکرد برای نظارت به استراتژی و برنامه استراتژیک شما بستگی دارد.
هدف 1: کسبوکار خود را مجدداً اختراع یا تغییر نام دهید تا برای مخاطبان مدرن جذاب باشد.
استراتژی: به برند خود چهره دیجیتالی کاملی بدهید و خدمات جدید مبتنی بر وب را اجرا کنید.
برنامهریزی: تصمیم بگیرید که از چه تاکتیکهایی برای رسیدن به این هدف استفاده میکنید، برنامه زمانی شما چگونه خواهد بود، چقدر بودجه اختصاص میدهید، چه کسی مسئول چه چیزی خواهد بود و چگونه پیشرفت را دنبال میکنید.
تاکتیک: یک وبسایت جدید با محتوای جدید و UX و طراحی کاملاً جدید بسازید، یک اپلیکیشن موبایل راهاندازی کنید و تلاشهای جدید و بهبودیافته خود را برای برندسازی در رسانههای اجتماعی، ایمیل و سایر کانالهای فروش تبلیغ کنید.
هدف 2: افزایش فروش بهصورت مقرونبهصرفه باهدف بلندمدت رشد کسبوکار شما.
استراتژی: از بازاریابی دیجیتال برای کاهش هزینه بهازای هر سرنخ و به طور خاص بازنگری در تلاشهای بازاریابی ورودی خود استفاده کنید.
برنامهریزی: تصمیم بگیرید که از چه تاکتیکهای بازاریابی محتوا و تبلیغات دیجیتال برای بهبود تجارت ورودی استفاده کنید، در کدام کانالها بیشترین زمان و تلاش را صرف کنید و چگونه پیشرفت را اندازهگیری کنید.
تاکتیکها: از بهینهسازی موتور جستجو (SEO) استفاده کنید، مانند هدف قراردادن کلمات کلیدی مرتبط در متن وبسایت و پستهای وبلاگ خود برای بهبود ترافیک ورودی، استفاده از فراخوانها برای اقدام در صفحه برای جذب سرنخها، و اجرای تاکتیکهای بازاریابی ایمیلی (مانند خبرنامهها، پرورش سرنخها).
هدف 3: معرفی خط جدیدی از محصولات یا خدمات.
استراتژی: در مورد رقابت تحقیق کنید، مخاطبان و خریداران هدف خود را برای این محصول جدید شناسایی کنید، دریابید که چگونه و در کدام کانال میخواهید پیشنهادات جدید خود را ارائه دهید و سفر مشتری را طراحی کنید.
برنامهریزی: پارامترهای خود را برای تجزیهوتحلیل رقابتی تعریف کنید (روی کدام جزئیات تمرکز خواهید کرد؟)، مخاطبان و خریداران خود را شناسایی کنید، تصمیم بگیرید که چگونه به بهترین شکل به آنها دسترسی پیدا کنید، و بفهمید که پیامرسانی شما به بازار چگونه باید باشد.
تاکتیکها: ایجاد پروفایلهای گروه هدف، توسعه شخصیتهای خریدار. آمیخته بازاریابی خود را بر اساس ترجیحات آنها تعریف کنید. از تاکتیکهای تبلیغاتی کلیدی خود (تبلیغات نمایشی، جستجوی پولی، تبلیغات) و تاکتیکهای بازاریابی (بازاریابی محتوا، بازاریابی رویداد، بازاریابی رسانههای اجتماعی و غیره) استفاده کنید.
از اصلاح مسیر نترسید!
اگر میخواهید در بازاریابی باارزش تجاری واقعی شرکت کنید، ابتدا باید تفاوت بین استراتژی بازاریابی و تاکتیک بازاریابی را درک کنید.به یاد داشته باشید: استراتژی بازاریابی خود را حول اهداف تجاری بسازید، سپس تاکتیکهایی را معرفی کنید که استراتژی شما را به واقعیت تبدیل میکند.اگر در هر نقطهای متوجه شدید که برخی از تلاشها جرقهای ندارند، باید تاکتیکهایی را که عملکرد ضعیفی دارند حذف کنید.
نظرات
0 دیدگاه