چه روش‌های برای جذب مشتری در بازاریابی اینترنتی وجود دارد؟

زهره درویشی

جهان به‌سرعت در حال تغییر است. اکثر کسب‌وکارها متوجه اهمیت ویژهٔ روش‌های جذب مشتری در بازاریابی اینترنتی شده‌اند. به همین دلیل به بازاریابی دیجیتال و روابط‌عمومی دیجیتال به‌عنوان اصلی‌ترین شکل گسترش کسبو کار خود، روی آورده‌اند. کسانی که هنوز این تغییرات را انجام نداده‌اند، مطمئناً به‌زودی این کار را انجام خواهند داد چرا که مزایا بی‌شمار بازاریابی اینترنت غیرقابل‌چشم‌پوشی است. ازآنجایی‌که حجم تبلیغات و کسب‌وکارهایی که در این مسیر قرار گرفته‌اند بالاست، ممکن است این پرسش مطرح شود که آیا می‌توانم با آن‌ها رقابت کنم؟ آیا ورود تازه هنگام من تأثیر خواهد داشت؟ باید چگونه کسب‌وکار خود را در اینترنت مطرح کنم تا موفق شوم؟برای پاسخ به این سؤال‌ها همراه ما باشید تا با دانستن مهم‌ترین روش‌های جذب مشتری در بازاریابی اینترنتی 2021 آشنا شویم.

جذب مشتری در بازاریابی اینترنتی

برای جذب مشتری چه اقدامی انجام دهم؟

روش‌های جذب مشتری در بازاریابی اینترنتی وجود دارد که برخی از آن‌ها به دلیل تغییر الگوریتم‌های موتور جستجوگر گوگل منسوخ و برخی دیگر به دلیل رویکرد جدید گوگل ایجاد شده است. موارد زیر به پرکاربردترین و جدیدترین روش‌های جذب مشتری در بازاریابی اینترنتی اشاره دارد که در صورت دانستن آن‌ها می‌توانید تا حدود بالایی باعث تضمین کسبو کار خود در فضای اینترنت باشید.

کاهش پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی

در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروز، هر دقیقه ممکن است یک پلتفرم جدید وارد رسانه‌های اجتماعی شود که اتفاق بزرگی را رقم بزند. ممکن است با استقبال بالایی از سمت کسب‌وکارها مواجه شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید میزان تأثیرگذاری این پلتفرم در کسب‌وکار شماست.طراحی و ایجاد محتوای تازه و ارزشمند برای هر پلتفرم رسانه اجتماعی و انتشار مداوم محتوا می‌تواند برای کسب‌وکارها، خسته‌کننده و سخت باشد. روند بازاریابی دیجیتال برای کانال‌های اجتماعی در سال 2021 نشان می‌دهد که کسب‌وکارها از تلاش برای حفظ حضور در همه پلتفرم‌ها دست بردارند و تلاش‌های خود را بر روی راه‌های پایدارتر متمرکز کنند.

در فضای مناسب کسب‌و‌کار خود فعالیت کنید:

به بیان ساده‌تر برخی از کسب‌وکارها به‌خوبی در فضای اینستاگرام قابل‌اجرا و جذب مخاطب هستند مانند خدمات زیبایی، پوشاک و.. . درحالی‌که ممکن است برخی از کسب‌وکارها مانند فروش قطعات صنعتی برای کاربران اینستاگرام که اغلب در رده سنی جوان هستند جذاب یا مفید نباشد. درحالی که با وب محور کردن همین کسب‌وکار به‌راحتی مشتری را پیدا خواهیم کرد. به همین جهت داشتن یک سایت فروش ماشین‌آلات صنعتی بسیار کارآمدتر از فعالیت در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام است.

بهینه‌سازی خرید از رسانه‌های اجتماعی

از سال 2020 مردم زمان بیشتری را به گشت‌وگذار اینترنتی اختصاص داده‌اند و تمایل بیشتری به خریده از طریق اینترنت پیدا کرده‌اند.در سال 2018، میانگین زمان صرف شده در شبکه‌های اجتماعی در یک روز توسط یک بزرگسال 142 دقیقه بود که در سال 2019 به حدود دو ساعت و نیم افزایش یافت و پس از آن در سال 2020 به 3 ساعت رسید. این احتمال وجود دارد تا پایان سال 2021، بیش از 3 میلیارد نفر به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشند و در نتیجه تعامل بالاتری را ایجاد می‌کند.

اهمیت سئوی محلی در سال 2021 را جدی بگیرید

شاید متوجه شده باشید که با سرچ یک واژه در گوگل مانند دندان‌پزشکی، ابتدا در صفحه نتایج لیست دندان‌پزشکی‌های نزدیک شما را نشان می‌دهد. به این حالت سئوی محلی گفته می‌شود. شما نیز می‌توانید همین روند را برای کسب‌وکار خود انجام دهید. ابتدا باید کسب‌وکار شما توسط گوگل تأیید شود سپس با واردکردن برخی اطلاعات مانند ساعات کاری، شماره تماس و موقعیت مکانی می‌توانید در این بخش جستجوها قرار بگیرید.
گوگل به طور مداوم الگوریتم سئوی محلی خود را به‌روز می‌کند و شما باید اطلاعات کسب‌وکار محلی خود را نیز به‌روز کنید. ابزارهایی مانند Google My Business  اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار مشتریان شما قرار خواهد داد به‌شرط آن که به طور مداوم به‌روزرسانی کنید.

بهینه‌سازی بازاریابی دیجیتال باهوش مصنوعی

بهینه‌سازی بازاریابی دیجیتال باهوش مصنوعی

با استفاده صحیح از هوش مصنوعی می‌توان استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را تا حد زیادی بهینه کرد و کیفیت آن را بالا برد. هوش مصنوعی به بازاریابان این قدرت را می‌دهد که اطلاعات ارزشمندی را در مورد رفتار کاربر، عملکرد کمپین و تجزیه رفتار مشتری را به دست آورند. با به‌دست‌آوردن این داده‌ها می‌توانیم میزان اثربخشی محتوایی که تولید کرده‌ایم یا کمپینی که در آن شرکت کرده‌ایم را متوجه شویم. سپس برای برنامه‌ریزی تقویم محتوایی و استراتژی بازاریابی اینترنتی خود اقدام کنیم.

همچنین هوش مصنوعی، امکان ارائه تجربه بهتر مشتری با محتوای شخصی‌سازی‌شده را فراهم می‌کند. یعنی بر اساس رفتار مشتری در اینترنت مثل خریدها، جستجوها و بازدیدها سلیقه و نیاز مشتری را ارزیابی کنند و موارد مشابه را به آن‌ها نشان دهند. به بیان ساده‌تر ممکن است بارها مشاهده کره باشید که پس از جستجو در یک سایت خرید، محصولات مشابه یا محصولات جدید همان سایت در صفحات دیگر و در بخش تبلیغات برایتان نمایان شده است.

برخی از این هوش‌های مصنوعی عبارت‌اند از:

  •  گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools )
  • گوگل آنالیتیکس (Google Analytics )
  • گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner )
  • گوگل ترندز (Google Trends )
  • Frizbit

 جذب مشتری اینترنی با استفاده از بازاریابی ویدئویی و وبینارها

محتوای سمعی و بصری ابزار قدرتمندی است که به‌راحتی توجه را جلب می‌کند و بینندگان را درگیر می‌کند. به‌طورکلی ویدئوها باعث می‌شوند محتوای تولید شده ارتباط بیشتری را با مخاطب برقرار کند. در حال حاضر تعداد زیادی از افراد، علاقه‌مند به یادگیری و دانستن اطلاعات از طریق ویدئوها هستند و ترجیح می‌دهند اطلاعاتی را که می‌خواهند در یک ویدئو ببینند تا اینکه مطالعه داشته باشند.

به همین جهت نباید از تأثیر فوق‌العاده ویدئو و وبینارهای آموزشی غافل شد. می‌توانید برای معرفی کسب‌وکار خود و یا انجام تبلیغ محصول یک ویدئو شامل اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به همراه تصاویر زیبا و موزیک جذاب درست کنید.  

حال که شاهد هستیم تحت تأثیر همه‌گیری کرونا بسیاری از اجتماعات محدود شده است، وبینارهای فرصت مناسبی برای برقراری تعامل بین افراد است. درصورتی‌که کسب‌وکار شما مرتبط با آموزش است راه‌اندازی وبینار می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

سؤالات متداول و جستجوهای بدون کلیک Featured snippets & no-click searches

در حالی که بسیاری از سایت ها در تلاش هستند تا رتبه یک سرچ گوگل را بدست آورند، در آپدیت جدید سئو با موقعیتی تحت عنوان موقعیت صفر روبه رو هستیم. موقعیت صفر  به قسمت سوالات متداول یا FAQ گوگل اشاره دارد و بازاریابی سئو در  2021 ،این بخش را بیش از سایر قسمت ها  در اولویت قرار داده است. برای استفاده از این بخش بهتر است سؤالات مرتبط و کوتاه را همراه با پاسخ‌های کوتاه مطرح کنید و در محتوای مرتبط قرار دهید.

محتوای تعاملی در جذب مشتری اینترنی بسیار اهمیت دارد

محتوای تعاملی باعث جذب بیشتر مشتری به محصول می‌شود. در واقع با ایجاد محتوای تعاملی، برای مشتری این احترام را قائل شده‌ایم که حضورش و نظراتش برای ما مهم است. از طرفی محتوای تعاملی مدت‌زمان ماندگاری مشتری در سایت را بالا می‌برد که باعث افزایش رتبه می‌شود. اما ازآنجایی‌که هدف جذب مشتری است، اولویت ما از انجام این کار جلب رضایت مشتری است.
محتوای تعاملی  می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • آزمون‌ها
  • سؤالات 
  • نظرسنجی‌ها
  • مسابقات
  • ویدئو‌های تعاملی

تقسیم‌بندی مشتریان

تقسیم‌بندی مشتریان به ما این امکان را می‌دهد تا تبلیغات خود را متناسب با گروه هدف انجام دهیم و در نهایت نتیجه بهتری را به دست آوریم. معمولاً تعیین گروه خاص بهتر از گروه عمومی جواب می‌دهد.
 گروه بندی مخاطبان هدف باید  بر اساس ویژگی ها یا رفتارهای خاص، مانند جمعیت شناسی یا عادات خرید باشد. شما در انتخاب نحوه تقسیم بندی مشتریان خود آزاد هستید و میتوانید متناسب با نیاز کسبو کار خود این موضوع را انجام دهید.، اما رایج ترین تقسیم بندی ها بر اساس جمعیت شناختی، روانشناختی، جغرافیایی، رفتاری و سرچ مخاطب است.

از چت ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنید

کسب‌وکارهایی که تمایل به پذیرش خدمات چت‌بات به‌عنوان بخشی از تجربه خدمات مشتری خود دارند، می‌توانند با کاهش زمان پاسخگویی به سؤالات اساسی، تبدیل خریداران بالقوه به مشتریان طولانی‌مدت را افزایش دهند. بااین‌حال، آگاه باشید که هوش مصنوعی (هنوز) نمی‌تواند جایگزین شخصیت ارتباطی انسانی شود و نباید به‌شدت به آن اعتماد کرد. می‌توانید با فعال‌کردن گزینه چت در سایت خود تعامل را به طور چشم‌گیری با مخاطب بالا ببرید.

افزایش نرخ تعامل با  رعایت زیر بیشتر می‌شود

میکرو اینفلوئنسرها:

 برخلاف اینفلوئنسرهای برتر، میکرو اینفلوئنسرها بیشتر شبیه افراد معمولی هستند که فالوورهای آن‌ها کمی بیشتر از سایر افراد حاضر در پلتفرم است. میکرواینفوئنسرها به نسبت اینفلوئنسرها، مخاطب‌های واقعی‌تر و گزینشی‌تری دارند. از طرفی هزینه تبلیغات با استفاده از آنها نیز بسیار کمتر است. با انتخاب صحیح تعدادی از این میکرو اینفلوئنسرها به‌راحتی می‌توانید کمپین تبلیغاتی و مسابقه راه‌انداز کنید و مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.

عقاید نسل جوان و تغییر مسیر فکری:

جالب است بدانید که نسل جدید به‌شدت بر مبنای تفکرات آزاد زندگی می‌کنند و برای اقلیت‌ها و تمامی سلیقه‌ها احترام قائل‌اند. در سال 2021، دیجیتال مارکتینگ شامل به موضوعاتی شامل انواع نژادها، تمایلات جنسی، مذاهب و غیره را گره‌خورده است. همچنین توجه ویژه‌ای به افراد دارای ناتوانی‌های جسمی و ناتوانی‌های یادگیر می‌شود. امروزه بسیاری از این موارد حمایتی را در شبکه‌های مجازی مشاهده می‌کنید. به همین جهت نباید اهمیت این موضوع را نادیده گرفت. توصیه ما به شما رعایت موضوعات عنوان شده در کسب‌وکار است و ایجاد فرهنگ‌سازی و احترام به سلایق مختلف می‌تواند تا حد زیادی چهره برنده شما را محبوب کند.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button