جایگاه یابی برند : راه‌های جایگاه یابی برند

فاطمه حسین پور

اگر اهل مطالعه و سرچ کردن در زمینه برندسازی باشید، احتمالا با اصطلاح Brand Positioning یا جایگاه یابی برند برخورد داشته‌اید. جایگاه یابی برند یا برند پوزیشنینگ یک مفهوم بسیار کلیدی و مهم است. به همین علت اگر علاقه مند به مباحث برند و برندسازی هستید، چه برند محصول و چه برند شخصی در ابتدا لازم است که مفهوم جایگاه برند را به خوبی درک کنید و به آن متعهد باشید.

در تعریف جایگاه برند، تعریف بسیار ساده‌ای دارد. در این تعریف برند، باید یک جایگاهی ویژه‌، منحصربه ‌فرد و ارزشمند در ذهن مخاطب یا مشتری داشته باشد. به این جایگاه به اصطلاح جایگاه برند می‌گویند. همانطور که گفتیم جایگاه برند تعریف ساده‌ای دارد اما اگر قصد داشته باشید که این تعریف به ظاهر ساده را عملی کنید، متوجه می‌شوید که عملی کردن آن چندان کار راحتی نیست.

جایگاه یابی برند

چرا Brand Positioning مهم است؟

جایگاه ‌یابی برند به این علت مهم است که به مخاطب کمک می‌کند تا او بتواند شهرت برند خود را کنترل کند. یکی دیگر از نکات مهم در مورد جایگاه ‌یابی برند این است که شما می‌توانید از دیگر رقیب‌های خود متمایز شوید. همین امر باعث می شود که کسب و کار خودتان را بهبود ببخشید و افزایش دهید. و در نهایت آگاهی از برند را در بین مخاطبان افزایش دهید. قرار گرفتن در جایگاه ذهنی مشتری منجر می‌شود تا مشتریان ثابتی داشته باشید. پس چه بهتر که برند سازی شما طوری باشد که بتوانید به صورت ناخودآگاه در جایگاه اول انتخاب مشتری قرار بگیرید.

 در واقع استراتژی‌های مختلفی برای جایگاه‌ یابی برند وجود دارند. اما همه این استراتژی‌ها به یکدیگر شبیه نیستند. و حتی امکان دارد هدف یکسانی نداشته باشند. بنابراین این استراژدی‌ها بسته به نوع کسب و کار و صنعت متفاوت خواهند بود.

آشنایی به انواع استراتژی‌های جایگاه‌یابی برند

وقتی تصمیم می‌گیرید که برند خود را چگونه وارد بازار کنید، روش‌ها و گزینه‌های مختلفی در ذهن شما شکل می‌گیرد. برای این که بتوانید بهترین راه را انتخاب کنید؛ ابتدا باید استراتژی ذهنی خود را طوری طراحی کنید که مزیت رقابتی محصول شما را برجسته‌تر کند و از طرف دیگر، به کم و کاستی و ضعف محصولات رقبا هم اشاره داشته باشد. در ادامه این مقاله به بررسی استراتژی‌های رایج و محبوب برند پوزیشنینگ پرداخته‌ایم. می‌توانید با کمک این روش‌ها برند خود را در بازار، متمایز کنید.

استراتژی جایگاه‌یابی خدمات مشتری  (Customer Service)

احتمالا برای شماهم پیش آمده است که یک کافه یا یک مغازه را براساس خدمات خوبی که به مشتریان ارائه می‌دهد انتخاب کرده باشد. امروزه شرکت های زیادی توانسته‌اند با استفاده از سیستم پشتیبانی، مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کنند. یک مزیت خوب و کاربردی که این استراتژی برای شما دارد این است که خدمات مشتری عالی می‌تواند به توجیه قیمت بالاتر کمک کند. در این جا برای شما یک مثالی ‌آورده‌ایم تا بهتر متوجه این موضوع شوید.

فکر کنید که یک برندی، محصولات خودش را با قیمت نسبتا بالایی ارائه می‌دهد. اما چون پشتیبانی خدمات آن‌ها بسیار دوستانه است و سریع به مشتریان پاسخ می‌دهند؛ مشتریان تصمیم می‌گیرند از برندی استفاده کنند که با آن‌ها ارتباط دوستانه برقرار می‌کند. درنتیجه پیشنهاد پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از این استراتژی استفاده کنید. ولی باید به خاطر داشته باشید که اگر سیستم خدمات مشتریان را ارائه نمی‌دهید احتمال این که با انتقادات و نظرات بد از طریق ایمیل، تلفن یا شبکه‌های اجتماعی مواجه شوید زیاد است. در صورتی‌ که وجود سیستم پشتیبانی مشتری می‌تواند این مشکل را حل کند.

استراتژی جایگاه ‌یابی برند مبتنی بر استفاده آسان (Convenience-Based)

این استراتژی به مشتریان نشان می‌دهد که چرا استفاده از محصولات و خدمات شرکت شما نسبت به دیگر رقبای شما راحت‌‌تر است. این راحتی می‌تواند بر اساس معیارهایی مانند دسترسی گسترده، موقعیت مکانی مناسب و یا سهولت استفاده باشد. بیشتر مخاطبان که مشغله کاری زیادی دارند با در نظر گرفتن استفاده راحت از محصولات و خدمات شما می‌توانند به مشتریان ثابت شما تبدیل شوند. این استراتژی هم مانند استراتژی که ابتدا توضیح دادیم می‌تواند قیمت بالاتر را توجیه کند. البته در کنار تمام مزایایی که گفته شد، توسعه‌ دهندگان باید همیشه آماده باشند تا اگر مشکلی پیش آمد، بتوانند مشکل را حل کنند تا این استراتژی را از دست ندهند.

استراتژی جایگاه‌ یابی تمایز (Differentiation)

استراتژی جایگاه ‌یابی تمایز، به منحصر به‌ فرد بودن خدمات و محصولات برند شما در مقایسه با رقیب‌هایتان کمک می‌کند. اگر از این استراتژی استفاده کنید، می‌توانید مشتریان زیادی را جذب برند خود کنید. چرا که مشتریان برای نوآوری، ارزش زیادی قائل هستند. به خاطر داشته باشید که اگر محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید جدید است، باید حتماً آزمایشات کافی بر روی آن انجام دهید. زیرا بیشتر مشتریان به دنبال محصولات و خدمات با کیفیت هستند. در واقع مشتریان به دنبال نتیجه خوب از استفاده محصولات و خدمات برند شما هستند.

استراتژی جایگاه ‌یابی برند در شبکه‌های اجتماعی

این استراتژی، یک استراتژی منحصر به‌ فرد برای هر برند محسوب می‌شود. همانطور که می‌بینید امروزه شبکه‌های اجتماعی به‌طور باور نکردنی در حال پیشرفت و گسترش هستند. اگر قصد دارید که از این استراتژی استفاده کنید، کانال‌هایی را انتخاب کنید که به بازار هدف شما بیشتر نزدیک است. در ادامه نکاتی که باید هنگام انتخاب یک شبکه اجتماعی برای استراتژی جایگاه‌یابی برند خود به آن‌ها توجه کنید را آورده‌ایم. این نکات عبارتند از؛

  • برنامه‌ای را انتخاب کنید که مشتریان بیش‌تر وقت خود را در آن سپری می‌کنند.
  • شبکه اجتماعی را انتخاب کنید که مشتریان شما حاضر به پرداخت هزینه هستند.
  • جایی را انتخاب کنید که مشتریان شما به راحتی بتوانند از شما مشاوره بگیرند.
جایگاه یابی برند

چگونه می‌توانیم یک استراتژی جایگاه ‌یابی برند ایجاد کنیم؟

برای ایجاد یک استراتژی جایگاه ‌یابی برند، باید جزئیات زیادی را بررسی کنید و کارهایی را انجام دهید تا بتوانید از دیگر رقبای خود متمایز شوید. با استفاده از این فعالیت‌ها می‌توانید یک استراتژی جایگاه‌ یابی برند منحصر به فرد برای خودتان ایجاد کنید که مختص کسب و کار شما باشد.

مراحل و اقدامات مورد نیاز برای طراحی استراتژی برند پوزیشنینگ

مراحل و اقدامات مورد نیاز برای طراحی استراتژی برند پوزیشنینگ به شرح زیر است:

جایگاه فعلی برند خود را تعیین کنید.

جایگاه برند، می‌تواند اطلاعات دقیقی درباره اینکه چگونه باید مسیر خود را ادامه دهید، در اختیارتان قرار دهد. به ‌عنوان مثال؛ ابتدا باید مشتریان هدف خود را انتخاب کنید و بعد فرآیند جایگاه ‌یابی برند خود را آغاز کنید. سپس در مرحله بعدی، باید نقاط ضعف و قوت خود و آنچه باعث متمایز کردن محصولات و خدمات شما از دیگر رقبایتان می‌شود را پیدا کنید.

نمودار جوهره برند خود را ایجاد کنید

بعد این که مشخص کردید برند شما در چه جایگاهی در بازار قرار گرفته است، نوبت آن است که به بررسی مشتریان خود بپردازید. نمودار جوهره می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید ایده‌های خود را بررسی و تجزیه‌ و تحلیل کنید.

رقبای خود را شناسایی کنید

شناسایی رقبا به شما کمک می‌کند تا بتوانید درک کنید که مشتریان شما با کدام عملکرد برندها مخالف هستند. در نتیجه می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که چه کاری برای استراتژی خود انجام دهید تا از زقیب‌های خود بهتر عمل کنید.

سخن آخر

همانطور که گفتیم جایگاه ‌یابی برند می‌تواند شما را از رقیب‌هایتان متمایز کند و به‌ عنوان یک نام تجاری برتر و فوق‌العاده، در ذهن مشتریان ثبت شوید. به طور کلی، استفاده از برند یک راهی برای شناسایی و ارتباط بهتر مشتریان با شما خواهد بود. اگر راجب برندیگ و اهمیت برند سازی نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید از تیم آدم برفی کمک بگیرید.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button