گوگل ادز یا گوگل ادوردز چیست ؟ چه اهمیتی برای کسب و کار دارد؟

سمانه پرهیزکار

با گذشت سال ها با تبدیل بازاریابی از سنتی به دیجیتال ، بیزینس های بیشتر و بیشتری به اینترنت راه پیدا کرده اند. این امر باعث شده تا اینترنت درگیر رقابت شدیدی شود. جدا از بیزینس ها، حتی خریداران هم به طور فزاینده ای برای تصمیم گیری در خرید خود به اینترنت متکی هستند. با توجه به این مطلب ، برای بیزینس ها اهمیت ویژه ای دارد که از میان این شلوغی ها مخاطبان هدف را پیدا کرده و به آن ها دسترسی پیدا کنند. از این رو Google Adwords یک راه حل ساده است که به بیزینس ها کمک می کندتا بلافاصله با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرده و نتایج مطلوبی را ارائه دهند.
Google ads که سابقا google adwords نامیده می شد ، یک پلتفرم تبلیغاتی آنلاین از نوع ppc (پرداخت به ازای هر کلیک) است که به تبلیغ کنندگان اجازه نمایش آگهی شان را در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل می دهد. گوگل ادز 41% از 225 بیلیون دلاری که سالانه صرف تبلیغات دیجیتالی می شود را از آن خود می کند.
بیزینس ها بسته به کلیدواژه هایی که می خواهند مورد هدف قرار دهند هزینه پرداخت می کنند تا تبلیغات شان در بالای صفحه نتایج جستجو رتبه بندی شود. از آنجایی که این پلتفرم بر اساس مدل تبلیغات ppc کار می کند، شما باید فقط زمانیکه یک بازدیدکننده روی آگهی تان کلیک کرد هزینه پرداخت کنید.
فضاهای فروشی google ads مثل یک مزایده است که مردم برای کلیک ها مبلغ پیشنهادی خود را برای کلیک ها ارائه می کنند.
با این حال ضرورتا بالاترین مبلغ پیشنهادی این مزایده را نمی برد. جدای از پول، گوگل امتیاز کیفی را نیز درنظر می گیرد تا اطمینان حاصل کند که افرادی که روی تبلیغات کلیک می کنند بهترین تجربه کاربری ممکن را داشته باشند.

گوگل ادز

گوگل ادز چیست؟

Google Adwords یکی از بزرگترین پلتفرم های تبلیغاتی است که به بیزینس ها کمک می کند که به مشتری ها در سراسرجهان دست پیدا کنند و خود را رشد و توسعه دهند. تبلیغ کنندگان از طریق این شبکه ppc به گوگل پول پرداخت می کنند تا کاربران را براساس جستجوی کلیدواژه، کشور و نوع دستگاه شان مورد هدف قرار دهد و تبلیغات آنان را به کاربرانی که علاقمند به محصولات و سرویس هایشان هستند نشان دهد.

شبکه های Google Adwords چه شبکه هایی هستند؟

google Adwords به بیزینس ها این امکان را می دهد تا کاربران را در دو شبکه اصلی مورد هدف قرار دهند؛ جستجو و شبکه نمایش.
در شبکه جستجو ، تبلیغ کنندگان برای کلیدواژه های مربوط مبلغ پیشنهادی را ارائه می کنند. این به آن ها امکان نشان دادن تبلیغات شان به کاربرانی را می دهد که این کلمات کلیدی را به عنوان بخشی از عبارت جستجوی خود وارد گوگل می کنند.نتایج جستجویی که برای آن ها هزینه ای پرداخت شده همیشه در بالا و پایین صفحه نمایش داده می شود و یک آیکون کوچک Ad( تبلیغات) در کنار خود دارد.
از سوی دیگر شبکه نمایش ،به تبلیغ کنندگان شانس نمایش بنر تبلیغات شان را در وب سایت هایی که بخشی از شبکه گوگل هستند می دهد.

گوگل ادز و اجزای آن

اکانت گوگل ادز (Google Ads Account)

در پنل گوگل Ads میتوانید یک اکانت برای خو بسازید. کمپین های تبلیغاتی شما در داخل این اکانت ها تعریف و ران خواهند شد. در گوگل ادز این امکان وجود دارد که اکانت های مختلف را نیز با یک ایمیل، مدیریت کنید.

کمپین گوگل ادز (Google Ads Campaign)

کمپین های تبلیغات گوگل ادز را در داخل این اکانت ها تعریف میشوند. هر کمپین در تبلیغات کلیکی گوگل از 1 یا چند گروه تبلیغ تشکیل شده اند که تبلیغات و کلمات کلیدی آن ها در این گروه های تبلیغاتی اضافه می شوند.

گروه تبلیغ در گوگل ادز (Ad Group)

گروه های تبلیغ برای مدیریت بهتر کمپین ها در نظر گرفته خواهند شد و توسط دسته های مختلف خدمات یا محصولات خود را در قالب چند گروه تبلیغ میتوانید گروه بندی کنید و برای هر گروه از آن نیز می توانید کلیدواژه، متن تبلیغ و لندینگ پیج مجزا در نظر بگیرید.

متن تبلیغ 

آگهی ها و تبلیغاتی که در گروه های تبلیغ کمپین ها ایجاد می کنید شامل بخش های مختلفی هستند که نوع و تعداد آنها بسته به نوع آگهی متفاوت میباشد. عنوان و تیتر آن از 3 هدینگ یا 30 کاراکتر تشکیل شده که میتوانید آنها را به دلخواه وارد کنید. برای هر متن تبلیغ نیز دو description با ظرفیت 90 کاراکتر در اختیار شما قرار می گیرد. 

کلیدواژه گوگل ادز (Google Ads Keywords)

تعداد کلمات کلیدی آگهی های گوگل ادز بدون محدودیت هستند که می توانید هر چند کلمه که میخواهید برای تبلیغ در گوگل تعریف کنید. اما انتخاب این کلمات کلیدی در هزینه تبلیغات شما و در نمایش آن نیز تاثیر مستقیمی دارد. 

افزونه های گوگل ادز (Google Ad Extensions)

گوگل این امکان را فراهم کرده است که توسط افزونه یا اکستنشن ها بتوانند اطلاعات بیشتری مانند شماره تماس، تخفیف، فرم تماس، موقعیت مکانی کسب و کار، لینک های داخلی و غیره را در متن تبلیغ برای مشتریان خود نمایش دهند و از طریق آنها بازخورد بهتری را از تبلیغات خود کسب نمایند.

اهمیت تبلیغات در گوگل ادز چیست؟

هر ثانیه نزدیک به 2.3 میلیون سرچ در گوگل انجام میشود. ممکن است خیلی از صفحات جستجو شامل آگهی های گوگل ادز شود. این مقدار برای زبان انکلیسی بیشتر است. کاربری که در گوگل کلمه ای را سرچ می کند باید به دنبال یافتن اطلاعات درباره آن کلمه بده و نمایش تبلیغات هدفمند بوده و می تواند فرد را جذب سایت خود کند. 
برای رسیدن به جایگاه 1 در گوگل دو راه وجود دارد، یکی از راه ها بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو است و دیگری گوگل ادز. راه اول نتایج طولانی مدت تری دارد و هینه زیادی را برای شرکت به وجود نمی آورد و رسیدن به جایگاه مناسب در صورت رعایت نکات سئو و تولید محتوا می باشد که در کل یک فرآیند زمان بر است. اما تبلیغات در گوگل ادز با پرداخت هزینه به ازای هر کلیک به سرعت به جایگاه مناسب و اول در صفحات نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرد که در صورت عدم پرداخت جایگاه تغییر کرده و نتایج آن کوتاه مدت خواهد بود.

مزایای تبلیغات گوگل ادوردز 

افزایش ترافیک : سرچ کردن می تواند ترافیک وب سایت را افزایش دهد. برای نمونه باید عرض کنم که سایت هایی که مدت زیادی از ساخته شدن آنها نگذشته است، مدت زمان زیادی نیز طول می‌کشد تا به صورت ارگانیک به نتایج اول گوگل برسند و مشتری جذب کنند. این تبلیغ می تواند منجر شود که این سایت ها در نتایج اصلی دیده شوند. البته باید در ازای هر کلیک هزینه ای را پرداخت کنید. 

تبلیغ دهندگان تنها به ازای دریافت کلیک هزینه ای را متقبل میشوند. هزینه گوگل ادز نسبت به دیگر کمپین های تبلیغاتی مانند آگهی های تلویزیونی، بیلبوردها و غیره ارزان تر و هدفمندتر هستند.

می توانید کمپین تبلیغاتی خود را بطور لحظه ای بررسی نمایید. که چه تعداد کلیک و ایمپرسشن دریافت کردید.

میتوانید از گوگل 120 دلار جایزه دریافت کنید : این امکان وجود دارد که 30 روز بعد از فعال شدن اکانت هزینه هایی که برای کمپین های تبلیغاتی خود خرج کرده اید به عنوان یک جایزه به حساب شما برگردد. این جایزه پروموشن گوگل ادز نیز نام دارد.

کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز

انواع کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز

کمپین دیسپلی

صفحات سایت شما را در قالب بنر و در سایت های همکار گوگل نمایش داده میشوند. این آگهی ها در سایت های پر بازدید نمایش داده خواهند شد. این کمپین نیز به صورت CPC می باشد.

کمپین شاپینگ 

این کمپین مربوط به فروش محصولات در صفحات نتایج گوگل می باشد. در صورتی که برای خرید محصولی جستجو می کنید با این آگهی ها روبرو خواهید شد. 

کمپین ویدیویی یا تبلیغات یوتیوب

در این کمپین ویدئو شما با عنوان Ad به بسیاری از کاربران این شبکه پخش ویدیو نمایش داده میشود. این کار در چند نوع مختلف اجرا می شوند که بعضی از آنها قابل Skip می باشند، ولی بعضی از آنها را باید تا آخر تماشا کنید. 

کمپین اپلیکیشن

این کمپین می‌تواند بنصب اپلیکیشن شما را افزایش و در کنار آن می‌تواند نرخ تعامل آنرا نیز افزایش دهد. برای سیستم عامل های اندروید و iOS نیز در دسترس می باشد.

گوگل ادز چگونه کار می کند؟

نحوه کار گوگل ادز بدانید سیستم مزایده آن است که سیستم مزایده گوگل ادوردز به این صورت است که تعیین کننده قیمت هر کلیک و جایگاه نمایش تبلیغ می باشد. می توان گفت که 75 درصد کاربران به صفحه های بعدی گوگل نمی روند. و بیشتر لینک های اول یکی از 4 گزینه اول را کلیک می کنند. بسیاریتمایل دارند که تبلیغ آنها در صفحه اول و در لینک های ابتدایی قرار بگیرد.

جایگاه تبلیغ یا Ad rank چگونه تعیین می شود؟

رتبه تبلیغ در تبلیغات گوگل ادز ، جایگاه نمایش آن نسبت به تبلیغات دیگر است. مثلا اگر برای یک کلمه کلیدی خاص چند سایت تبلیغات گوگل را فعال کرده باشند، رقابتی بین آنها برای نمایش تبلیغات این سایت ها در google ads شکل خواهد گرفت. در این شرایط گوگل مجبور می شود تا در این حالت نوعی اولویت بندی و مزایده را برای نمایش تبلیغات خود ایجاد کند.
Ad rank هر تبلیغ گوگل ادز از طریق هزینه کلیک و نمره کیفیت محاسبه خواهد شد. فرمول Ad rank هر تبلیغ گوگل ادز به شرح می باشد:

Ad rank = CPC( Bid) * Quality Score

مزایده گوگل ادز 

گوگل ادز با برگزاری مزایده مشخص می کند که هر جایگاه تبلیغاتی مختص چه سایتی باید باشد. این مزایده با جستجوی هر کلمه کلیدی بین تبلیغ های گوگل برگزار خواهد شد. افرادی که خواستار تبلیغ بر اساس یک کلمه کلیدی مشترک می باشند، مبلغ مورد نظر خود را به گوگل اعلام خواهند کرد. و کسی که بیشترین امتیاز را از دید گوگل کسب کند، جایگاه شماره 1 را برای نمایش تبلیغ خود کسب خواهد کرد. و به همین ترتیب رتبه 2 و الی آخر در اختیار کسی قرار خواهد میگیرد که امتیاز کمتری نسبت به نفر قبل کسب کرده باشد.

رتبه تبلیغات

رتبه تبلیغات (Ad Rank) چیست؟

سیستم Google Adwords اصولا یک مزایده زنده است که در آن تبلیغ کنندگان در سیستم Adwords یک مبلغ پیشنهادی ارائه می کنند تا یک جایگاه تبلیغاتی خاص را از آن خود کنند. بسته به رقابت و پیشنهاد قیمت توسط سایر تبلیغ کنندگان ، تبلیغ کننده یا جایگاه دلخواه را به دست می آورد و یا جایگاه پایین تری را از آن خود می کند.
گرچه جایگاه تبلیغاتی شما توسط دو فاکتور مهم تعیین می شود؛ بیشترین مبلغ پیشنهادی شما ضربدر امتیاز کیفی شما.
درحالیکه حداکثر مبلغ پیشنهادی شما یعنی شما مایلید درصورت کلیک کردن بازدیدکنندگان روی تبلیغات تان چه مقدار هزینه کنید، امتیاز کیفی به این معناست که یک تبلیغ چقدر خوب طراحی و بهینه شده است، کیفیت صفحه فرود چقدر است، نرخ کلیک موردانتظارتان و تناسب تبلیغ شما با جستجوکنندگان تا چه حد است.
گوگل همچنین به تبلیغات با کیفیت بالا و کمپین های AdWords که عملکرد خوبی دارند پاداش می دهد و این پاداش تخفیف در هزینه های به ازای هر کلیک ، جایگاه های بالاتر در رتبه بندی تبلیغات و شانس بیشتر برای نمایش در جایگاه های برتر در بالای لیست های اورگانیک است.

مزایای Google Adwords چیست؟

  1. افزایش آگاهی از برند

برندها می توانند به مخاطبانی که در جستجوی محصول آن ها در موتورجستجو هستند تبلیغ کنند. همچنین تبلیغ کنندگان می توانند سایز مخاطبان خود را با هدف گیری افراد در دیگر وب سایت ها توسط شبکه نمایش گوگل افزایش دهند.

  1. دستیابی به نتایج سریعتر از سئو

انجام سئو برای پیشرفت در رتبه بندی اورگانیک می تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد اما زمان بر و خسته کننده است. با Google Adwords بیزینس ها می توانند نتایج را خیلی سریعتر کسب کنند. بدیهی است که در این جا هم رقابت وجود دارد، اما خبر خوب این است که درکنار مبلغ پیشنهادی، امتیاز کیفی کلیدواژه یعنی ارتباط آگهی، تجربه کاربری صفحه فرود و دعوت به اقدام موردانتظار جایگاه تبلیغات را تعیین می کند.

  1. از تبلیغات رقبای خود رتبه ی بالاتری کسب می کنید

با استفاده از google adwords می توانید استراتژی های پیشنهاد خودکار “target outrank” را انتخاب کنید تا پیشنهاد خود را برای پیشی گرفتن از رقم مشخص شده در مزایده تنظیم کنید. اینکه از رقبای خود پیشی می گیرید یکی از مهم ترین مزایای google adwords است.

  1. تاثیر گذاشتن بر مخاطبان برای انجام خرید

مخاطبانی که از یک وب سایت بازدید کرده اند از هر منبعی می توانند در انواع مختلف مخاطبان دسته بندی شوند و در وب سایت هایی که در شبکه نمایش گوگل هستند مورد هدف قرار بگیرند.

  1. افزایش میزان دیده شدن آگهی توسط مخاطبان باکیفیت

با google adwords می توان آگهی ها را به مخاطبانی نشان داد که احتمال بیشتری دارد اقدام به خرید کنند.

  1. ایجاد استراتژی های کمپین براساس دموگرافیک کاربران

در آخرین آپدیت های google adwords اطلاعات دموگرافیک کاربران از جملهسن، جنسیت، وضعیت سرپرستی و غیره در اختیارتان قرار می گیرد که می توانید بر اساس آن و نوع بیزینس تان، استراتژی های کمپین های تبلیغاتی خود را تعیین کنید.

  1. برنامه ریزی برای تبلیغات به منظور دستیابی به مخاطب در زمان مناسب

بسته به حوزه کاری تان ، نوع محصول یا سرویسی که ارائه می کنید و مهم تر از همه اطلاعات گذشته ی خود می توانید ساعات و روزی که می خواهید تبلیغات تان نمایش داده شوند را انتخاب می کنید.

  1. انجام بازاریابی مجدد(remarket) مخاطب با بهترین پیشنهادات

بازاریابی مجدد یکی از بهترین روش هایی است که روی کاربران تاثیر می گذارد تا در جریان قیف فروش حرکت کنند.

  1. افزایش دستیابی به مخاطب با RLSA و کلیدواژه های مطابق گسترده

وقتی صحبت از AdWords می شود تبلیغ کنندگان معمولا کلمات کلیدی دقیق یا عبارات منطبق را انتخاب می کنند تا مطمئن شوند آگهی شان به کلیدواژه های مناسب مرتبط است. با امکانات RLSA گوگل ادوردز می توان از کلیدواژه های مطابق گسترده به طور هوشمندانه استفاده کرد.

چطور از Adwords استفاده کنم؟

برای استفاده از google Adwords گام های زیر را طی کنید:

  1. اهداف اکانت خود را تعیین کنید. برای مثال اگر از تبلیغات گوگل خود برای برندسازی استفاده می کنید، ساختار اکانت و امکاناتی که استفاده خواهید کرد کاملا متفاوت با زمانی خواهد بود که از تبلیغات گوگل برای جذب مشتری احتمالی استفاده می کنید.
  2. پرسونای مخاطبان را با تعیین کردن اینکه مشتری ایده آل شما چه کسانی هستند، چه کاری می کنند، به دنبال چه چیزی و در چه دستگاهی هستند، ایجاد کنید.
  3. با ابزارهای کلیدواژه مثل SEMrush ، درمورد کلیدواژه ها تحقیق کنید تا عبارت های جستجو در هر مرحله از فرایند جستجو را پیدا کرده ،برای آن هزینه و رقابت کنید.
  4. اکانت AdWords خود را به شکل کمپین های تبلیغاتی مختلف و گروه های تبلیغاتی درآورید ،که هر کدام دارای کلمات کلیدی و تبلیغات مرتبط هستند.
  5. وقتی کلیدواژه های مرتبط به بیزینس تان را لیست کردید می توانید با پیشنهاد مبلغ برای کلیدواژه ها، تبلیغات خود را در نتایج جستجو بگنجانید. اگر رقابت برای کلیدواژه ها شدید باشدمبلغی که پیشنهاد می دهید باید خیلی بالا باشد. در این مورد بهتر از جزئی تر شوید و برای کلیدواژه های دنباله داری که مرتبط به بیزینس تان هستند مبلغ موردنظر خود را پیشنهاد کنید.
  6. متن آگهی را ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی مرتبط ، یک عنوان جذاب، یک دعوت به اقدام واضح و ضمیمه ی تبلیغات را در آن قرار داده اید.
  7. یک صفحه ی فرود سازگار با موبایل طراحی کنید که روی مزایا و ویژگی های محصول یا سرویسی که سعی در فروش آن دارید تمرکز داشته باشد، عکس های با کیفیت خوب، یک فرم و یک دعوت به اقدام واضح داشته باشد.
  8. یک کد Google Analytics را برای پیگیری نرخ تبدیل در وب سایت تان قرار دهید
  9. کلید موفقیت یک کمپین تبلیغاتی بهینه سازی منظم، و تست A/B از تمام متن های آگهی و صفحات فرود است.

Google Adwords چقدر هزینه دارد؟

مبلغی که گوگل ادوردز از تبلیغ کنندگان به عنوان هزینه می گیرد به آنچه که تبلیغ می کنند بستگی دارد.
از آنجا که Google AdWords یک برنامه تبلیغاتی ppc )پرداخت به ازای هر کلیک( است ، تبلیغات شما به صورت رایگان نمایش داده می شود و فقط با کلیک بر روی تبلیغات تان در صفحه نتایج جستجوی Google ، هزینه از شما کسر می شود.  همچنین ، سیستم AdWords یک حراج زنده است ،از این رو قیمت کلیک بر اساس میزان رقابت و میزان تمایل به پرداخت برای هر کلیک تعیین می شود.
اگر Google AdWords به درستی انجام شود ، با هزینه های بسیار رقابتی تر از سایر تبلیغات ، می تواند ترافیک با کیفیت بالا را به وب سایت هدایت کند.
با این حال ، درصورتیکه نمی دانید چطور می توان ماهرانه این فرآیند را مدیریت کرد ، هزینه ها می توانند به سرعت افزایش پیدا کنند در حالی که ترافیک با کیفیت پایین را به سایت تان هدایت می کنید.  نکته کلیدی در اجرای یک کمپین موفق AdWords درک عوامل موثر در هزینه هر کلیک است.

  • رقابت کلمات کلیدی
  • حداکثر پیشنهاد و موقعیت پیشنهاد
  • متوسط ​​بودجه ماهانه شما
  • نرخ کلیک
  • نمره کیفی کلمات کلیدی شما

 اگر حجم بالایی از کلیدواژه های با تعداد زیاد جستجوی ماهانه راهدف قرار دهید ، ممکن است مبلغ سنگینی را برای آن ترافیک پرداخت کنید ، مبلغی که می تواند بین چند سنت تا بیش از ده دلار برای هر کلیک باشد.
برای مدیریت هزینه های AdWords ، بودجه روزانه را در سطح کمپین تعیین کنید.  در صورت تمایل می توانید در این مورد تغییراتی ایجاد کنید.  در حالت ایده آل ، تبلیغات اولیه باید با بودجه کم شروع به کار کند.  براساس بینش(insight) و کیفیت مشتری های احتمالی، می توانید تعیین کنید که می خواهید بودجه خود را افزایش دهید یا یک کمپین را متوقف کنید.

آیا Google Ads واقعا کار می کند؟

 Google Ads می تواند برای انواع بیزینس ها – بزرگ و کوچک کار کند.  این یک شکل ارزان قیمت از تبلیغات است که اگر درست انجام شود می تواند مشتری های بالقوه واجد شرایط موجود در بازار را هدف بگیرد.

  • نکته کلیدی برای اینکه Google Ads برای شما کار کند، فهم و درک زیر و بم جستجوی پولی ، استراتژی های پیشنهاد قیمت ، تحقیق در مورد کلمات کلیدی ، ساختار اکانت و غیره است
  • آنچه را که می توانید برای هر کمپین هزینه کنید ، مشخص کنید ، بودجه روزانه خود را بر اساس آن تنظیم کنید و میزان هزینه ها را پیگیری کنید
  • برای دریافت کلیک های مرتبط بیشتر ، در مورد کلید واژه های خود تحقیق کرده و برای عبارت و کلمات کلیدی دقیق ، مبالغ بالاتری را پیشنهاد دهید
  • در حین ایجاد تبلیغات ، از مرتبط بودن و جذابیت آنها برای بیننده اطمینان حاصل کنید تا آن ها را متقاعد به کلیک کردن کند
  • با انجام آزمایشات A / B ، اشکال مختلفی از یک پیج را امتحان کنید تا صفحات فرود خود را بهینه کنید
  • بازاریابی مجدد( remarketing) را برای تقویت برند خود انجام دهید

 اگر هنوز باخود فکر می کنید آیا Google AdWords ارزش صرف این هزینه را دارد یا نه ، بهتر است از کم شروع کنید و براساس نتایج تصمیم بگیرید، اگر کمپین هایتان فروش مقرون به صرفه و سودآوری را انجام می دهند ، این مقدار را دوبرابر کنید.


برچسب ها:

    نظرات


    1 دیدگاه
    ثمین

    چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و… رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. مرسی از مطلبتون که بدردمون خورد.


    پاسخ