برندینگ چیست ؟ چه تاثیری بر روی کسب و کار می گذارد؟!

سمانه پرهیزکار

مبحث برندینگ Branding، به تمام روش‌هایی گفته می‌شود که فرد تصویری از محصول، خدمات شرکت خود را در ذهن و چشم مخاطب ماندگار می‌سازد. این فعالیت اقدامی علمی و تخصصی بوده که سازمان یا فرد تلاش می‌کند تا برند ایجاد شود. در ادامه به طور مفصل درباره مبحث برندینگ توضیح خواهیم داد. برندینگ یا استراتژی سازی از فعالیت‌های مدیریت برند در یک سازمان یا شخص است که می‌تواند به افزایش آگاهی از برند و تقویت جایگاه آن در ذهن مخاطب شود.

برندینگ چیست

برندینگ چیست؟

لازم است بدانید مفهوم برندینگ مفهومی است که باید به عرصه عمل برسد. می‌توان گفت که برندینگ از مهم‌ترین جنبه‌های هر کسب و کار کوچک و بزرگ است. در اصل برندسازی یا همان برندینگ به فرآیندی منظم گفته می‌شود که برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری برای مشتری به کار می‌رود. اما هدف از برندسازی یک محصول چیست؟ چرا باید برند سازی کنیم؟
در اصل برندینگ باید به گونه‌ای انجام شود که مردم نام یا برند تجاری یک محصول را نسبت به سایر برندها ترجیح دهند و آن را انتخاب کنند. انتخاب برند برای شناخته شدن محصول، خدمت سازمان یا نقطه جغرافیایی انجام می‌گیرد.

تعاریف برندسازی

تعریف کلی: برندسازی فرآیندی است که در آن توسط افزایش جایگاه احساسی یا عاطفی یک محصول است که موجب می‌شود ارزش آن برای مشتریان یا مخاطبان نیز افزایش یابد.

آل ریس: برندینگ حاصل پیام‌ها و گزارش رسانه‌ها می‌باشد. هر چقدر این پیام‌ها بیشتر و محتوا آن‌ها قوی و مطلوب‌تر باشد. نام تجاری نیز به طبع قوی‌تر خواهد بود.

جف بزوس: برند آن چیزی نیست که شما می‌گویید. بلکه آن چیزی است که مخاطبان شما می‌گویند.

استیو جابز: جوهر بازاریابی برند، فرصت ایجاد یک خاطره است.

دیوید آکر: برندها با تعریف شخصیت انسانی خود وعده‌ای را به مصرف کنندگان خواهند داد.

هدف از برندسازی چیست؟

بیان داستان درباره محصول و خدمات سازمان می‌باشد. برندینگ توسط تکنیک‌های برندسازی و وب برندینگ سعی می‌کند که انتظارات را مدیریت و جهت دهی کند. انتخاب نام برند بسیار اهمیت دارد زیرا باید نامی انتخاب شود که فرد آن را از یاد نبرد.

اجزا برند

  • لوگو
  • نام تجاری
  • وبسایت
  • بسته بندی و لوازم ترفیع فروش (هر چیزی که بتوان طرح لوگو را بر روی آن زد)
  • کانال ارتباطی برند با مخاطب

برند سازی شامل چه مواردی است؟

برندینگ شامل مباحث و مفاهیمی مانند:

  • انتخاب رنگ و طراحی شخیصت بصری برند مانند لوگو، آرم و غیره.
  • جایگاه یابی و جایگاه سازی برند
  • توسعه برند
  • نامگذاری برند
  • ارزش برند
تفاوت برند و برندینگ

تفاوت برند و برندینگ

  • برند یا لوگو، آرم و المان‌های سمبلیک فرق دارد.
  • برند با علامت تجاری فرق دارد.
  • شعار سازمانی با داشتن برند شعار فرق دارد.
  • برند با شهرت و معروفیت فرق دارد.
  • برند قوی و معتبر دلیل بر گران بودن آن نمی‌باشد.
  • برند یک اتفاق براساس رویداد محور نمی‌باشد.

ابزارهای برندینگ

ابزارهای برندینگ که توسط آن با مشتریان میتوان ارتباط برقرار کرد و یک برند قوی در بازار ساخت :

  • رویدادها و اسپانسرینگ
  • بازاریابی مستقیم
  • روابط عمومی
  • پیشبرد فروش
  • فروش شخصی
  • بسته بندی
  • خدمات مشتری
  • تبلیغات

ابزارهای ضروری برای ساخت برند

  1. برندینگ صدا و آوایی (شنیداری)
  2. برندینگ بصری (دیداری)
  3. تولید محتوا و بازاریابی آن
  4. برندینگ ویدیویی
  5. فعال سازی برند
  6. برندینگ رویداد و مراسم
  7. تبلیغات دهان به دهان 
برندینگ کسب و کار

گام‌هایی برای برندینگ کسب و کار

محتوای مور نظر برای برندسازی بنویسید.

این امر جز مهم‌ترین نکات است. باید بدانید که مخاطبان از شما چه اطلاعاتی را می‌خواهند و دلیلی که باید برای آن‌ها اهمیت داشته باشید چیست. در این بین باید به آن‌ها این پیام را بدهید که شما و محصول شما بهترین گزینه برای آن‌ها است. اینکه انتخاب این برند تا چه اندازه منطقی و ارزشمند است.
همچنین آن‌ها می‌خواهند شما را بشناسند و داستانی که پشت برند شماست را بدانند. اطلاع از داستان برند می‌تواند تاثیر بسزایی در شناخت شما بگذارد. در ابتدا شما باید به دو پرسش پاسخ دهید:

  • شما که هستید؟
  • کار شما چیست؟

دقیق باشید و جزئیات برند را بیان کنید.

شنیدن داستان با ذکر جزئیات بسیار لذت بخش است. همیشه باید داستان را طوری تعریف کنید که مخاطب آن را بتواند در ذهن خود متصور شود. داستان برند باید به طور دقیق و با جزئیات بیان شود تا خوانندگان و مخاطبان برای شنیدن این داستان مشتاق باشند و آن را به خاطر بسپارند. تعریف داستان برند همانند پلی است برای ارتباط دادن برند شما با مخاطبان هدف برند شما. در زمان تعریف داستان باید چند نکته را ذکر کنید. این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • محصولات یا خدمات شما چرا ارزشمند هستند؟ مردم چرا باید آن را انتخاب کنند؟
  • این محصولات می‌تواند چه افرادی (چه گروه سنی/ چه نژادی/ چه جنسیتی) را تحت تاثیر قراردهد؟  
  • از داده‌های آماری و گزارش‌های مطالعاتی درباره محصول استفاده کنید!

داستان برند خود را اختصاصی نمایید.

در صورتی که چندین گروه مخاطب دارید باید بیان و لحن خود را به گونه‌ای تغییر دهید تا برای همه افراد گروه مناسب باشد. برای مثال برای فردی که علاقه به سوار کاری دارد و کسی که به گلف علاقه دارد را از هم تفکیک کنید. به این صورت که در صورتی که می‌خواهید ایمیلی درباره جدیدترین محصول خود بفرستید در صورتی که مرتبط با سوار کاری است. باید آن را برای علاقه مندان به سوار کاری ارسال کنید.

دیجیتال برندینگ

دیجیتال برندینگ نوعی برندسازی است که از گستره اینترنت و فضای مجازی، استراتژی‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای یکپارچه و هدفمند کردن ارتباطات برند بهره خواهد گرفت. و نتیجتا تصویر و کارکرد بهتری را از برند در فضای دیجیتال ارائه خواهد داد.

برندینگ محتوایی

این نوع از برندینگ بر تولید و انتشار محتوای جذاب و موثر برای کاربران تمرکز داشته. و از رسانه‌های سنتی جدا خواهد بود. در اصل هدف از برندینگ محتوا ارتقا جایگاه و هویت برند در ذهن و قلب کاربر و مخاطب است.

برندینگ باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

کمپین برندینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یکپارچه سازی

در مبحث برندینگ باید همه چیز یکپارچه باشد. عدم هماهنگی می‌تواند موجب دفع مخاطب و ایجاد یک تصویر ذهنی نامناسب از برند شود. که در نتیجه آن موجب بیماری چند شخصیتی برند خواهد شد. این عدم یکپارچکی به این صورت ایجاد خواهد شد. که هرکس به اصطلاحی ساز خود را بزند. یعنی مدیر فروش برای خودش بفروشد.

مدیر تبلیغات برای خودش تبلیغ کند و غیره. به این صورت که هر یک برای خود یک کمپین مجزا تدیوین کنند. و هر کدام از آنها شخصیتی مجزا از آن برند بسازند و به افراد و مخاطبان خود ارائه دهند. همین امر سبب می‌شود که مخاطبان شخصیت‌های متفاوتی از برند ببینند و تصور کنند. که برند چند شخصیتی است. این امر کاملا به ضرر صاحب اثر می‌باشد. یکپارچگی موجب خلق یک هویت می‌شود. حتی در صورتی که این هویت مطلوب مخاطب نباشد. و یا خطایی رخ دهد. کافی است که یک تصویر ذهنی از ذهن مخاطب پاک شود نه چندین تصویر ذهنی.

نوشتن پیام برند

هر یک از کارکنان باید درباره ویژگی‌های برند شما اطلاعات کافی داشته باشند.

خلق صدای برند

صدای برند باید معرف برند شما باشد. صدای برند باید در مطالب نوشتاری و عوامل تصویری وجود داشته باشد چه برای برندینگ آنلاین و چه برای برندینگ محیطی مشهود باشد.

تگ لاین یا Tagline

تگ لاین یا کوتاه سازی برند عبارتی کوتاه است که باید قابل یادسپاری، با معنا و مفهوم باشد.

استاندارد سازی عناصر بازاریابی

قالب استاندارد برند همان هویت برند است. که باید مشخص باشد. از طرح بندی رنگ‌های ثابت و جایگذاری برند استفاده می‌شود.

با مشتری صادق باشید

باید به قول برند عمل کنید. زیرا در این صورت مشتری از شما خرید نخواهد کرد.

منطبق با شرایط محیطی

بخش‌های محیط شامل: خرد، نیمه خرد یا نیمه کلان که بخش بازار را تشکیل می‌دهد. برای مثال کمپین‌های خارجی کپی شده برای شرایط محیطی خود تعاریفی دارند و برای ما اطلاعاتی درباره بازخورد آنها وجود ندارد. حتی در صورت موجود بودن اطلاعات حتی اگر موثر باشد برای مخاطبان آن کشور یا منطقه و در زمان اجرای خود این قضیه صدق خواهد کرد. نه در زمان فعلی و شرایط محیطی کشور ما.
از مهم‌ترین عوامل موثر بر کمپین برندینگ می‌توان به سن برند اشاره کرد. همان‌طور که در انسان‌ها این مبحث که بین یک کودک 3 ساله بیمار، یک فرد 30 ساله و یک فرد 80 ساله حتی در صورتی که بیماری یکسان نباشد تفاوت‌هایی در تجویز دارو، دز تجویزی، شرایط و دوران نقاهت وجود دارد.

همه جانبه بودن

منظور از همه جانبه بودن یعنی برنامه‌ای که از منظر محتوا پیام حامل جنبه‌های برند یعنی استراتژیک، مفهومی، تصویری و کلامی باشد. همچنین همه جانبه بودن مربوط به نوع، زمان، هزینه و نحوه تخصیص بودجه به ابزارها و رسانه‌ها در قالب ارتباطات یکپارچه بازاریابی و برند است.
همچنین برندینگ به انتقال پیامی که می‌خواهید کمک می‌کند. و منجر به آگاهی از سرویس و محصولات، برقراری ارتباط با مشتریان و شناخت آ‌ن‌ها نسبت به برند خواهد شد. افزایش اعتبار و تایید محصول یا خدمات در نهایت منجر به وفاداری همه جانبه از سمت برند خواهد شد.

رضایتمندی مشتری

مهم نیست که شما چه تصوری درباره برند خود دارید. این تصور مشتریان درباره برند شما حائز اهمیت است. و منجر به رشد و افزایش راندمان شما خواهد شد. پس می‌توان گفت که از روش‌های کسب سود و درآمدزایی برای یک برند به رضایت مشتری و مصرف کننده وابسته است.

ارزش ویژه برند

ارزش ویژه برند شامل دارایی‌های مشهود و نامشهود برند است. ارزش ویژه برند از مهم‌ترین دارایی‌های یک فرد یا سازمان می‌باشد. که ارزش ویژه برند حاصل حسن شهرت و شناخت و آگاهی از برند است. که در طول زمان به دست آمده و موجب اعتماد و وفاداری بیشتر مخاطبان و مشتریان خواهد شد. ارزش ویژه برند همچنین یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود که موجب افزایش فروش و درآمد بالا و کاهش هزینه‌ها خواهد شد. ارزش ویژه برند در دو گروه دسته بندی می‌شود:

عوامل مشهود

  • هویت بصری برند، شکل، فرم ،رنگ ، بسته بندی،
  • مشخصات، مدل‌ها، قیمت محصولات و ..

عوامل نامشهود 

  • شهرت و میزان آگاهی از برند
  • ارزش ادراک شده از برند
  • تداعیات معنایی و تصویر ذهنی از برند
  • خلاقیت و نوآوری
  • تمایز و مزایای رقابتی
  • کانال‌های ارتباطی
  • رضایت مندی و اعتماد مشتریان
  • وفاداری مشتریان به برند
نکته : ارزش برند با ارزش ویژه برند متفاوت است.
چرا برندینگ اهمیت دارد؟

برندینگ به علت افزایش ارزش کسب و کار بسیار اهمیت دارد. زیرا یک برند قوی می‌تواند موجب جذب مشتری شود. برندینگ قوی انگیزه را در مشتری ایجاد می‌کند که از برند شما خرید کند یا از خدمات شما بهره ببرد.

تبلیغات در برندینگ

تبلیغات بخشی از برندینگ است. تبلیغات می‌تواند به اعتبار و اهمیت محصول یا خدمات بیفزاید.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button