استراتژی دیجیتال مارکتینگ

سمانه پرهیزکار

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ای از اقدامات برنامه‌ریزی‌شده برای دستیابی به اهداف تجاری است. برنامه‌ای که به‌صورت گام‌به‌گام طبق یک برنامه زمان‌بندی تعیین شده با استفاده از مناسب‌ترین کانال‌های آنلاین برای افزایش درآمد، افزایش دید شرکت و بهبود روابط با مخاطبان اجرا می‌شود.

پیچیدگی یک استراتژی بازاریابی اینترنتی به بزرگی کسب‌وکار و اهداف بلندمدت آن بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، برای یک شرکت کوچک، یک وب‌سایت و یک اکانت اینستاگرام یا فیسبوک ممکن است کافی باشد. درحالی‌که استراتژی بازاریابی اینترنتی برندهای بزرگ یک طرح چندبعدی است که نیاز به اتصال طیف وسیعی از کانال‌ها و ابزارهای آنلاین دارد.

جدا از این که در چه سطحی قرار دارید و یا برای چه مجموعه‌ای فعالیت می‌کنید، اصولی وجود دارد که باید برای تمام استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ رعایت شود. در واقع بدون دانستن این اصول شما نمی‌توانید یک برنامه جامع طراحی کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا به طور کامل در جریان پایه‌ها و اصول استراتژی دیجیتال مارکتینگ قرار بگیرید. پس بیایم از اصل ماجرا شروع کنیم:

چرا به یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم؟

  • به دریافت اطلاعات بیشتر کمک می‌کند.
  • داده‌های واقعی را ارائه می‌دهد.
  • به اقدامات شما ساختار  و نظم می‌بخشد.
  • به افزایش نرخ بازگشت سرمایه یا به‌اصطلاح ROI کمک می‌کند.
  • ارتباط با مخاطب را بهبود می‌بخشد.

بیایید ببینیم یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ چگونه کار می‌کند:

در ابتدای توسعه یک برنامه، تمام جنبه‌های کسب‌وکار خود را در نظر بگیرید. مخاطبان هدف، رقبا، گرایش‌ها و جایگاه‌های مرتبط خود را به‌دقت تجزیه‌وتحلیل کنید تا یک استراتژی بازاریابی آنلاین مفید و باکیفیت  ایجاد کنید. ایجاد یک برنامه فرصتی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب‌وکارتان است.

در طول تجزیه‌وتحلیل استراتژی بازاریابی اینترنتی و پس از اجرای آن، داده‌های جامعی در مورد اینکه چه چیزی برای ارتقای کسب‌وکار کار می‌کند و چه چیزی نه دریافت می‌کنید. این اطلاعات همچنین به شناسایی فرصت‌های رشد جدید برای شرکت کمک می‌کند.

ایجاد یک برنامه گام‌به‌گام از هرج‌ومرج و حدس و گمان کورکورانه جلوگیری می‌کند. این استراتژی به درک بهترین روش برای ترکیب کانال‌های بازاریابی مختلف به‌منظور تحقق پتانسیل شرکت کمک می‌کند.

یک استراتژی بازاریابی اینترنتی خوب فکر شده، ROI شما را افزایش می‌دهد. اقدامات ساختاریافته  به‌حداقل‌رساندن خطاها کمک می‌کند. این طرح به شناسایی نقاط ضعف، پیش‌بینی مشکلات احتمالی و پاسخ سریع در صورت بروز کمک می‌کند. در نتیجه در زمان، پول و تلاش خود برای افزایش حاشیه صرفه‌جویی خواهید کرد.

یک استراتژی بازاریابی آنلاین چشم‌انداز تازه‌ای در ارتباط با سرنخ‌ها و مشتریان در تمام مراحل سفر خریدار فراهم می‌کند. وقتی در حال تنظیم یک طرح تجاری هستید، روی مخاطبان خود تمرکز کنید. راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط و یافتن فرصت‌هایی برای ارزش افزودن به روابط خود ایجاد کنید.

اکنون که می‌دانید به چه استراتژی بازاریابی چگونه کار می‌کند، وقت آن است که یک برنامه اولیه تهیه کنید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

چگونه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنیم؟

  • تحقیق کنید و سپس هدف‌گذاری کنید.
  • جمع‌آوری اطلاعات در مورد مخاطب هدف
  • سرنخ (Lead) ایجاد کنید.
  • رشد سرنخ‌ها
  • مراقبت از حفظ مشتری و حامی برند باشید.
  • بازاریابی را خودکار کنید.

هیچ رویکرد یکسانی برای توسعه استراتژی دیجیتال مارکتینگ  وجود ندارد. اما توصیه‌های زیر،  اصولی هستند که به رشد سایت شما و فعالیت شما در دنیای دیجیتال کمک می‌کنند.

مرحله 1: تحقیق کنید و اهداف تعیین کنید

اول‌ازهمه، ببینید آیا امکان بهینه‌سازی محتوای موجود در سایت، برای رتبه بالاتر در گوگل وجود دارد یا خیر. آنچه  که می‌توانید در این مرحله برای بهبود عملکرد سئو خود انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • ساختار محتوا مطابق با الگوریتم گوگل برای بالابردن موقعیت سایت در SERP.
  • کاهش وزن تصویر برای کاهش زمان بارگذاری صفحه.
  • برای ایجاد کیفیت  از سایت‌های مرتبط و معتبر لینک دریافت کنید.

سپس، محتوای خود را با محتوای رقبا مقایسه کنید. آنها ممکن است موضوعاتی را پوشش داده باشند که شما هنوز به آنها نپرداخته‌اید. از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Moz برای تجزیه‌وتحلیل صفحات رقیب برای کلمات کلیدی خاص در 10 صفحه برتر استفاده کنید. از ایده‌هایی که به دست می‌آورید برای ایجاد محتوای جدید استفاده کنید.

شاید لازم باشد محتوای ویدئویی بیشتری را به اشتراک بگذارید یا به طور فعال‌تر نظرات مشتریان را به صفحات خود اضافه کنید.

برای درک بهتر اینکه مخاطبان شما به چه چیزهایی علاقه دارند، از کاربران بخواهید نظر خود را در مورد شما و آنچه که دوست دارند در رابطه کسب‌وکار  شما بهبود یابد به اشتراک بگذارند. در این حالت شما پاسخ 100% دریافت نخواهید کرد، اما ایده‌های جدید زیادی برای بهبود استراتژی بازاریابی اینترنتی خود دریافت خواهید کرد.

پس از اتمام مطالعه، بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید.

مرحله 2: جمع‌آوری داده‌های مخاطبان هدف

دومین چیزی که باید به آن فکر کنید، مخاطبان هدف برند شما هستند.

یک شخصیت فرضی خریدار در ذهنتان ایجاد کنید که شامل داده‌هایی در مورد ترجیحات مشتری، رفتارهای سایت، سرگرمی‌ها، عادات و غیره باشد. برای ایجاد دقیق‌ترین نمایه یک خریدار بالقوه، فرضیات خود را با داده‌های واقعی جمع‌آوری شده، به‌عنوان‌مثال، با استفاده از Google Analytics ترکیب کنید .

تمام داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید به شما کمک می‌کنند تا تبلیغات مرتبط ایجاد کنید، کمپین‌های ایمیل شخصی‌سازی شده ایجاد کنید، و کمپین‌های ایمیلی را بر اساس تقسیم‌بندی رفتاری ارسال کنید.

مرحله 3: ایجاد سرنخ

در مرحله بعد، تولید سرنخ خود را بهینه کنید و راه‌های جدیدی برای دستیابی به مشتریان تازه  پیدا کنید .

با جمع‌آوری مشترکین با فرم‌های اشتراک رایگان SendPulse شروع کنید. فرم اشتراک به جمع‌آوری آدرس‌های ایمیل، نام، شماره‌تلفن و سایر اطلاعات شخصی کاربران برای ارتباط بیشتر کمک می‌کند. با SendPulse، می‌توانید با افزودن پیوندی به چت‌بات خود در Facebook Messenger، Telegram و VKontakte، یک فرم اشتراک چندکاناله ایجاد کنید.

با تبلیغات هدفمند گوگل، مشترکین را جذب کنید. این سرویس، تبلیغات مرتبط را بر اساس سابقه جستجوی کاربران نشان می‌دهد.

مرحله 4: رشد سرنخ‌ها

پرورش سرنخ، مشتریان بالقوه را به‌محض شروع تعامل با برند، به خرید سوق می‌دهد. برای این کار از خبرنامه‌های ایمیل، ربات‌های چت، شبکه‌های اجتماعی یا کانال‌های دیگر استفاده کنید. مهم‌تر از همه، از وسواس پرهیز کنید و تاحدامکان مفید باشید.

نحوه استفاده از محصولات برند را به مخاطبان خود آموزش دهید، تجربه سایر خریداران را به نمایش بگذارید. گام‌به‌گام ارزش تعامل با برند خود را افزایش دهید و درعین‌حال سعی کنید محصولات یا خدمات خود را به‌صورت نامحسوس تبلیغ کنید.

از مخاطبان خود بخواهید در ازای مطالب و پیشنهادات خاص، داده‌های شخصی را به اشتراک بگذارند. برای مثال، یک ایمیل نظرسنجی ارسال کنید تا مشارکت خریدار را افزایش دهید، می‌توانید در ازای عضویت در سایت یا پرکردن فرم به آن کد تخفیف یا حق دانلود رایگان دهید. با این کار آنها را سرگرم کنید و آنها را به مرحله بعدی سفر خریدار ببرید. لطفاً توجه داشته باشید که پرکردن پرسش‌نامه نباید زمان زیادی را از کاربران بگیرد.

مرحله 5: حافظ مشتری باشید و حامی برند را نگه دارید

خرید نباید پایان یک رابطه با مشتری باشد. حتماً از خریدار تشکر کنید، درخواست بررسی یا بازبینی کنید، و سعی کنید از طریق ایمیل بعدی فروش بیشتری داشته باشید .

برای اینکه مشتریان تمایل به بازگشت به شما داشته باشند، از کیفیت بی‌عیب‌ونقص محصولات و خدمات اطمینان حاصل کنید. کاری کنید مردم احساس کنند مشتریان VIP هستند، محتوای انحصاری ایجاد کنید و پیشنهادات شخصی برای مشتریان وفادار ارائه دهید.با ارائه تخفیف برای معرفی کاربران جدید، مشتریان را تشویق کنید تا حامیان برند شوند.

مرحله 6: بازاریابی را خودکار کنید

هنگامی که متوجه شدید چه چیزی برای استراتژی بازاریابی آنلاین شما مفید است و چه چیزی مناسب نیست، فرایندها را خودکار کنید.

برای پشتیبانی از مشترکین از طریق ثبت‌نام، خرید و موارد دیگر، مکالمات ایمیل خودکار ایجاد کنید.

چت‌بات‌ها ابزاری عالی برای بارگیری تیم‌های پشتیبانی مشتری و فروش هستند. یک ربات چت در فیس‌بوک مسنجر و تلگرام می‌تواند به سؤالات متداول پاسخ دهد.

برای ارسال ایمیل از قبل برنامه‌ریزی کنید. تاریخ و زمان ارسال پیامک، ایمیل و پیام‌های ربات چت را تنظیم کنید تا کمپین‌ها را از قبل آماده کنید، فرایندهای بازاریابی را خودکار کنید و زمان و تلاش را به حداقل برسانید.

فراتر از یک استراتژی بروید

یک استراتژی بازاریابی اینترنتی می‌تواند کمک زیادی به ارتقای یک شرکت کند. برای اجرای این طرح، کانال‌های آنلاین زیادی وجود دارد که از نظر قیمت، دسترسی بالقوه، قابلیت استفاده و اهداف متفاوت هستند. مناسب‌ترین و مؤثرترین ترکیب‌ها را برای کسب‌وکار خود بیابید.

بااین‌حال، خود را به یک استراتژی محدود نکنید، به‌خصوص اگر نتایج مطلوب را به همراه نداشته باشد. آزمایش کنید، با تقاضاهای بازار سازگار شوید و همیشه در برابر اتفاقات جدید، پذیرا باشید.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button