ایندکس شدن صفحات یعنی چه؟ نحوه افزایش سرعت ایندکس

سمانه پرهیزکار

چقدر درباره نمایه سازی یا ایندکس شدن صفحات وب سایت می‌دانید؟ ایندکس (Index) صفحات به معنای قرار گرفتن فهرست در گوگل است. ایندکس شدن صفحات وب سایت چیزی نیست که شما به عنوان یک سئوکار آن را انجام دهید ، بلکه فرآیندی است که توسط موتورهای جستجو در زمان انتشار محتوای جدید به صورت آنلاین آن را انجام می‌دهد. آنچه متخصصین سئو باید بدانند این است آیا صفحه آنها ایندکس شده است یا خیر.

ایندکس شدن صفحات

ایندکس شدن چیست؟

ایندکس صفحات وب سایت به معنای اطلاعات ثبت شده و فهرست شده می‌باشد. ایندکس به امکان بازیابی سریع صفحات را در موتورهای جستجو فراهم خواهد آورد. موتورهای جستجو بعد از بازدید از صفحات یک وب سایت، محتویات آن را ذخیره می‌کند. هنگامی که گوگل محتوای جدیدی را پیدا می‌کند این محتوا در نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد. موتورهای جستجو محتوای سایت را در پایگاه داده خود ذخیره می‌کنند.

نحوه عملکرد موتورهای جستجو

موتورهای جستجو از 3 بخش اصلی تشکیل شده اند. این بخش ها شامل: 

  • Crawl (خزیدن): برای پیدا کردن محتوا، موتورهای جستجو به هر لینکی که برسند آن را بررسی خواهند کرد. 
  • Index (فهرست کردن): موتورهای جستجو محتواهایی را که در زمان خزیدن پیدا کرده اند را ذخیره و آن را سازماندهی می‌کنند. سپس این صفحات در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. 
  • Rank: در این بخش نتایج موتورهای جستجو به گونه ای مرتب خواهند شد که بهترین پاسخ برای جستجوگر نمایش داده شود. 

نحوه کار موتور جستجو گوگل

موتورهای جستجو گوگل به صورت مداوم از سایت‌ها و صفحات بازدید خواهد کرد و در صورتی که تغییری در صفحات ایجاد شده باشد گوگل آن را در صفحات وب سایت ذخیره خواهد کرد. پیدا کردن لینک‌ها و آدرس های جدید توسط Crawler انجام می‌گیرد. خزنده گوگل تمامی لینک های صفحه را بررسی می‌کند و آن را به لیست لینک‌های خود اضافه می‌نماید و سپس صفحه‌های بعد را بازدید می‌کند. ذخیره محتویات صفحات سایت نیز وظیفه Indexer است و برای زمانی استفاده می‌شود که کاربران موضوعی را در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند. 

چگونه سرعت ایندکس شدن صفحات را می‌توانید افزایش دهید؟

روش‌هایی که به ایندکس شدن صفحات در گوگل کمک می‌کند.

ایجاد نقشه سایت

نقشه سایت فایلی XML است که بر روی سرور قرار می‌گیرد و تمامی صفحات سایت را در خود دارد. این نقشه وب سایت همچنین به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که چه زمانی صفحات جدید ایجاد شده و همچنین هر چند وقت یکبار صفحات را برای بررسی تغییرات بخزد و آن را آپدیت کند.

معرفی نقشه سایت به سرچ کنسول

سرچ کنسول ابزاری است که در آن می‌توانید نقشه سایت را در آن معرفی و ثبت نمایید. برای ثبت نقشه سایت در گوگل باید ابتدا لینک خود را به سایت اضافه کرده و سپس به بخش Optimization و Sitemap بروید و لینک سایت را در این قسمت قرار دهید. 

نصب کردن گوگل آنالیتیکس

توسط گوگل آنالیتیکس می‌توانید موارد مختلفی مانند تعداد بازدید، زمان بازدید هر کاربر و غیره را به دست آورید، همچنین این ابزار اطلاعات مفیدی را درباره ایندکس شدن یا نشدن صفحات در اختیار افراد قرار می‌دهد.

ثبت آدرس سایت

لینک سایت را می‌توانید در سرچ کنسول سایت خود ثبت کنید. البته این روش از اهمیت زیادی برخوردار نیست اما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

ساخت پروفایل در شبکه های اجتماعی

لینک‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی وارد سایت می‌شوند، از دید گوگل، اهمیت بالایی دارد. داشتن یک پروفایل برای کسب و کار در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و غیره می‌تواند به ایندکس شدن سریع کمک کند. 

اشتراک گذاشتن مطالب

اشتراگ گذاری مطالب و محتواهای سایت می‌تواند سرعت ایندکس محتوا در گوگل را افزایش دهد. برای اینکه محتوای شما اشتراک گذاری شود باید محتوایتان ارزش اشتراک گذاری را داشته باشد. 

تولید محتوا

تولید محتوا اگر با کیفیت، جدید و مبتنی بر سئو باشد که می‌تواند در این راستا به بهبود رتبه سایت در گوگل کمک کند و تعداد کاربران بیشتری را جذب سایت کند.

ایندکس شدن در گوگل

بروزرسانی منظم وب سایت

یکی از نکات مهم در ایندکس صفحات این است که به طور منظم آن محتواهای خود را به روز کنید. 

درج لینک وب سایت در سایت های دیگر

قرار دادن لینک وب سایت در سایت های پربیننده و پربازدید موجب بالا رفتن بازدید وب سایت شما خواهد شد. 

تغییر ندادن آدرس

تا جایی که امکان دارد نباید آدرس صفحات، دامنه و سرورهای خود را تغییر دهید.

چند نکته در مورد سریع ایندکس شدن

  • برای وب سایت خود یک سایت مپ داینامیک تدارک ببینید
  • درخواست ایندکس کردن به گوگل بدهید
  • لینک مطلب جدید وب سایت خود را در سایتهای پربازدید قرار دهید
  • گوگل را پینگ کنید
  • و غیره
چرا ایندکس شدن در گوگل مهم است؟

اگر صفحات جدید سایت شما هنور ایندکس نشده باشند، به این معناست که در گوگل این صفحات وجود ندارد و گوگل از اینکه این صفحات وجود دارند آگاه نیست. همچنین زمانی که شما محتوایی را سرچ می‌کنید، اگر ایندکس نشده باشد در نتایج گوگل نمایش داده نمی‌شود.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button