سیستم های مدیریت محتوا و بررسی ویژگی های بهترین cms ها

سمانه پرهیزکار

امروزه می توانید برای راحت تر کردن فرایند طراحی سایت از سیستم های مدیریت محتوا که با نام cms شناخته می شوند، استفاده کرد. بسته به این که قصد طراحی چه سایتی را دارید، می توانید از انواع این سیستم های مدیریت محتوا استفاده کنید. البته فراگیری تمامی این نوع سیستم ها کار بسیارسختی است، لازم است تنها یک و یا دونوع از این سیستم ها را به خوبی فراگیرید. درادامه بیشتر درباره انواع سیستم های مدیریت محتوا بیشتر بحث می کنیم.

سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا نوعی از سیستم های نرم افزاری است که می توانید با کمک آن محتوای سایت را مدیریت کنید. بدین ترتیب شما می توانید با کمک این نوع سیستم ها به خوبی محتوای سایت را بروزرسانی،ویرایش و ثبت کنید.
شما می توانید با کمک این نوع سیستم ها،تغییرات بسیارزیادی را در سایت های پویا ایجاد کنید.دقت کنید اگر سایت ایستایی داشته باشید لازم است هرچندوقت یکبار  کدهای برنامه نویسی را دچار تحول کنید.بدین ترتیب لازم است برای ایجاد این تغییرات از شرکت های طراحی سایت کمک بگیرید. امروزه به کمک این نوع سیستم ها می توانید بدون هیچ دردسری هرزمان که بخواهید تغییرات لازم را در سایت خمود ایجادکنید.
تصورهای اشتباه بسیارزیادی بین مردم درمورد این سیستم ها وجود دارد که مانع موفقیت آن ها دراین بخش می شود. درادامه برخی از این اشتباهات را بررسی می کنیم:

  • بسیاری از افراد براین عقیده اند که سیستم های مدیریت محتوا عامل موفقیت بسیاری از سایت های اینترنتی است. لازم است بدانید سیستم های مدیریتی تنها کارشما را برای مدیریت محتوا راحتتر می کند. برای این که سایت موفقی داشته باشید باید روی فاکتورهای زیادی نظیر محتوای سایت،بازاریابی اینترنتی، کیفیت مطالب ارائه شده و سرویس ها تمرکز داشته باشید . سیستم های مدیریت محتوا شما را برای رسیدن به هدفتان یاری می کند.
  • دقت کنید به هیچ عنوان نباید این تصور را داشته باشید که بااستفاده از سیستم های مدیریت محتوا نیازی به طراح وب سایت و یا متخصصی دراین زمینه ندارید. برای این که بتوانید تمامی بخش های سایت خود را به خوبی مدیریت کنید و یا این که کدهای سیستم های اوپن سورس را تغییر دهید، نیاز به فردی متخصص دراین زمینه دارید. شما می توانید باکمک این سیستم ها هرنوع سایتی را راه اندازی کنید تنها لازم است دراین زمینه از دانش و مهارت متخصصان نیز استفاده کنید.
  • برای این که بتوانید سایت موفقی داشته باشید، لازم است درزمینه طراحی برند خود نیز فعالیت کنید. بیشتر برنامه نویسان دراین زمینه مهارت کافی ندارد، به همین دلیل لازم است دراین حوزه با فردی متخصص مشورت کنید. بدین ترتیب می توانید با طراحی یک برند معتبر بازدیدکنندگان زیادی را به سایتتان دعوت کنید.

بهترین سیستم های مدیریت محتوا چه ویژگی هایی دارند؟

سیستم های مدیریت محتوا تنوع بسیارزیادی دارند و شما می توانید بنا به مهارت های خود دراین زمینه و علاوه براین نوع سایت طراحی شده از آن ها استفاده کنید. برای این که بتوانید بهترین سیستم های مدیریت محتوا را انتخاب کنید، نکات بسیارزیادی را باید درنظربگیرید. برخی از این ویژگی ها درادامه بررسی شده است.

سهولت در انتشار محتوای جدید

 هرسیستم مدیریت محتوا دارای بخش های بسیارقدرتمندی برای ایجاد محتوای جدید است. سیستم مدیریت محتوا باید به گونه ای باشد که بتوانید به راحتی در آن محتوای جدید را قراردهید. بدین ترتیب می توانید به راحتی محتوای جدیدی را در سایت انتشار دهید.

بخش دسته بندی محتوا

در یک سایت محتواهای متفاوتی قرارمی گیرند به همین دلیل نیز لازم است هرمحتوا در دسته بندی مربوط به خود قراربگیرد. این موضوع به خصوص در سایت هایی که محتوای زیادی دارند، کاربرد بسیارزیادی دارد. به همین دلیل نیز سیستم های مدیریت محتوا لازم است امکانات این چنینی داشته باشد تا بتوان به راحتی تمامی مطالب را دسته بندی کرد.

امکان ویرایش محتوا

اکثر اوقات ممکن است بخواهید محتوایی را که جدیدا انتشار داده اید را ویرایش کنید. برای این کار باید در انتخاب سیستم مدیریت محتوا دقت کنید.بدین ترتیب لازم است سیستمی را انتخاب کنید که بتوانید به کمک آن به راحتی محتوای موردنظر را ویرایش کنید.

امکان شخصی سازی

دقت کنید سیستمی را که برای مدیریت محتوا انتخاب می کنید، باید به گونه ای باشد که بتوانید به آن امکانات بسیارجدیدی اضافه کنید. بدین ترتیب می توانید سایت خود را به صورت شخصی سازی شده درآورید. این موضوع روی خاص بودن و منحصربه فرد بودن سایت شما تاثیربسیارزیادی دارد.

توسعه سیستم

بهتراست سیستمی را برای مدیریت محتوا انتخاب کنید که بعدها قابلیت پیشرفت و توسعه داشته باشد.بدین ترتیب بعدها می توانید به راحتی سایت خود به روزرسانی کرده و ارتقا دهید.

امنیت

از نکات بسیارمهمی که باید در هنگام اننخاب سیستم های مدیریت محتوا به آن دقت کنید، امنیت آن است. برای انتخاب سیستم های مدیریتی با امنیت بالا لازم است نکات زیادی نظیر بروزرسانی های سریع و از بین بردن باگ های امنیتی اشاره کرد.

استفاده از سیستم های مدیریت محتوا چه مزایایی دارد؟

دقت کنید امروزه بیشتر سایت هایی که فکر طراحی آن را دارید، می توانید با کمک سیستم های مدیریت محتوا پیاده سازی کنید. برخی از مزایای استفاده از این نوع سیستم ها را درادامه با هم مرور می کنیم تا بدانید در دنیای امروزه چقدر طراحی سایت نسبت به گذشته راحتتر شده است.

صرفه جویی در وقت و زمان برای طراحی وب سایت

دقت کنید اگر بخواهید برنامه نویسی های مربوط به سایت را به صورت اختصاصی دنبال کرده و پیاده سازی کنید، باید ماه ها کار طراحی آن را انجام دهید. حال درصورت این که بخواهید از این قالب های پیش ساخته استفاده کنید، طراحی سایت حدود یک تا دوهفته به طول می انجامد. پس اگر می خواهید در کمترین زمان کار طراحی سایت را انجام دهید، می توانید از این سیستم ها استفاده کنید.
برای استفاده از این نوع سیستم ها لازم است درابتدا تمامی نیازهای مدنظر خود را بررسی کنید، سپس یک سیستم مدیریت محتوای مناسب را انتخاب کنید. دقت کنید شما می توانید با استفاده از این سیستم ها در هزینه های مربوط به طراحی سایت نیز به اندازه کافی صرفه جویی کنید.

پشتیبانی مطمئن

دقت کنید درصورت این که بخواهید یک سایت اختصاصی را طراحی کنید باید بدانید که این نوع سایت ها فقط یکبار طراحی می شوند و برای دیگران نیز کاربرد ندارد نیز تنها متناسب با نیازهای شما طراحی می شود. این سایت اختصاصی می تواند تنها توسط تیم طراح خود پشتیبانی شود و درغیراین صورت فرددیگری نخواهدتوانست در پشتیبانی سایت به شما کمک کند.
حال درصورت این که سیستم های مدیریت محتوا را برای خود انتخاب کنید، دیگر خیالتان راحت است که پشتیبانی از سایت شما به صورت دائمی صورت می گیرد. دلیل این امر نیز این است که بسیاری از سایت ها برای مدیریت از این نوع سیستم ها استفاده می کنند وبه همین دلیل نیز سیستم های مدیریت محتوا برای باقی ماندن در بازاررقابت باید به صورت دائمی پشتیبانی به عمل آورد.

انعطاف پذیری بالا

سیستم های مدیریت محتوا قابل پیاده سازی روی سایت های متنوعی است، به همین دلیل نیز انعطاف پذیری بسیارزیادی دارد.

امنیت بالاتر

امروزه سایت های بسیارزیادی به کمک همین سیستم های مدیریت محتوا راه اندازی شده اند، به همین دلیل پشتیبانی این سایت مدام در حال رفع نقایص و به روزرسانی آن است. همین موضوع نیز باعث می شود تا روی امنیت این سیستم تمرکز بسیارزیادی شود زیرا درصورت ضعف سیستم امنیتی تمامی سایت هایی که با کمک سیستم های مدیریت محتوا راه اندازی شده اند، هک خواهندشد.
درصورت این که بخواهید یک سایت را به صورت اختصاصی طراحی کنید، باید بدانید که این سایت ها نیاز به یک بخش امنیتی بسیارمهم دارد.برای طراحی و پیاده سازی امنیت بالای وب سایت نیز لازم است هزینه های بسیارزیادی را صرف کنید. به همین دلیل نیز استفاده از سیستم های مدیریت محتوا به مراتب از لحاظ امنیتی به صرفه تر خواهدبود.

شما دقیقا می دانید که چه محصولی را خریداری می کنید

اگر شما بخواهید یک سایت را به صورت اختصاصی طراحی کنید، به هیچ عنوان نمی توانید پیش بینی کنید سایت نهایی چه  طراحی خواهدداشت. یا این که اصلا چیزی که در ذهن دارید با آن چه برای شما فراهم شده است، سنخیتی دارد یا خیر. شما می توانید با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا نمونه پیاده سازی شده آن را بررسی کنید و براساس نیازهای خود انتخاب خوبی داشته باشید.

راهنما کافی و لازم

شما با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا می توانید به راحتی و بدون کمک از پشتیبانی سایت خودتان محتوای سایت را مدیریت کنید. زیرا تمامی نکات برای استفاده و مدیریت سایت شما در قالب یک راهنما به شما ارائه شده است. این موضوع در طراحی سایت های اختصاصی متفاوت خواهدبود.

مدیریت کاربران

دقت کنید با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مدیریت کاربران و سطح دسترسی هرکدام توسط خود سیستم مدیریت می شود. درغیراین صورت مدیریت کاربران را باید خودتان و یا برنامه نویس برعهده بگیرید. دقت کنید برای این که کاربر به صورت ایمن وارد سایت شود، لازم است اعتبارسنجی تمامی کاربران صورت گیرد.

جستجو

در سیستم های مدیریت محتوا طبقه بندی اطلاعات به خوبی صورت می گیرد و برای جستجو در سایت از یک مکانیزم کلی استفاده می شود. این درحالی است که اگر بخواهید یک سایت به صورت اختصاصی طراحی کنید، روش های جستجو باهم متفاوت خواهدبود. تمامی روش های جستجو لازم است به صورت دستی توسط برنامه نویس و یا خودتان صورت گیرد.

زمان انتشار

 انتشار محتوا در سیستم های مدیریتی و یاcms  ب سرعت و بعداز تایید شما روی سایت قرارمی گیرد. این درصورتی است که در سایت های اختصاصی لازم است حتما مدیرسایت دردسترس باشد تا بروزرسانی صورت گیرد. حتی مدت زمانی نیز برای رفع خطاهای احتمالی صورت می گیرد.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا را می توان در انواع بسیارزیادی دسته بندی کرد. دقت کنید به صورت کلی این سیستم ها به دو دسته کدباز و اشتراکی تقسیم می شوند. درادامه به بررسی انواع این سیستم ها می پردازیم.

سیستم های مدیریت محتوای کدباز

سیستم های مدیریت محتوا کدباز و یا به عبارت دیگر اوپن سورس به نرم افزارهایی گفته می شود که می توانید به تمامی کدهای سایت دسترسی کامل داشته باشید.بدین ترتیب می توانید تمامی کدهای سایت را تغییر دهید و خودتان یک سایت شخصی سازی شده طراحی کنید. البته اگر خودتان نیز قادر به این کار نباشید می توانید از یک برنامه نویس دراین زمینه کمک بگیرید.
البته دقت کنید استفاده از این سیستم ها به این معنا نیست که به هیچ عنوان نیازی به برنامه نویسی و کدنویسی نخواهیدداشت. بلکه شما برای این که بتوانید سایت خود را توسعه دهید، نیازدارید تا تغییراتی را دراین کدها صورت دهید و یا این که بخش هایی را به آن اضافه کنید.
استفاده از نمونه اولیه این سیستم ها رایگان است و شما می توانید از تمامی امکانات آن بدون پرداخت هیچ هزینه ای استفاده کنید. البته درصورت این که بخواهید تغییراتی را در این سیستم ایجادکنید باید هزینه هایی را بپردازید تا یک سایت اختصاصی داشته باشید. از انواع این نوع سیستم ها می توان به جوملا، دروپال و یا وردپرس اشاره کرد. برخی از ویژگی های این سیستم ها عبارتند از:

  • نیاز است برای نصب و راه اندازی آن اقدام کنید.
  • اساس این سیستم رایگان است و اما برای اختصاصی کردن آن باید هزینه هایی را پرداخت کنید.
  • لازم است برای سایت خود هاست و سروری را انتخاب کنید.
  • برای بروزرسانی این سیستم باید خودتان اقدام کنید.
  • می توانید به راحتی به کدهای سیستم دسترسی داشته باشید.
  • پشتیبانی این سیستم بسیارپایین است.

سیستم مدیریت محتوای اشتراکی

این نوع سیستم ها نیز تمامی امکانات مربوط به سیستم های مدیریت محتوای اپن سورس را دارند و اما شما دیگر نمی توانید به کدهای این سیستم دسترسی داشته باشیدو تغییراتی را در آن ها ایجادکنید. این نوع سیستم را باید از  شرکت های ارائه دهنده مدیریت محتوای اشتراکی را به صورت مدت دار خریداری کنید. دقت کنید دراین صورت دیگر نیازی به خرید هاست و یا قالب جداگانه ای نخواهید داشت. برخی از ویژگی های این سیستم عبارتنداز :

  • لازم نیست برای نصب و راه اندازی آن اقدامی انجام دهید.
  • تمامی هزینه ها از همان ابتدا بسته به مدتی که اشتراک خریداری می کنید، باید پرداخت شود.
  • شرکت ارائه دهنده باید هاست و سرور را برای شما تهیه کند.
  • امنیت به صورت کلی توسط شرکت ارائه دهنده تامین می شود.
  • امکانات این نوع سایت ها بسیاربالا است.
  • بروزرسانی این سیستم به صورت خودکار صورت می گیرد.
  • نمی توانید به کدهای سایت دسترسی داشته باشید.
  • پشتبانی بسیاربالایی از این سیستم می شود.

وردپرس

بررسی چند نمونه از سیستم های مدیریت محتوا

امروزه سیستم های مدیریت محتوا تنوع بسیارزیادی دارند و شما می بایست برای انتخاب آن ها تمامی انتظارات خود را از وب سایت لیست کنید. درادامه برخی از این نوع سیستم ها را بررسی می کنیم. باما همراه باشید تا بتوانید بهترین سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید.

وردپرس

یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین سیستم های مدیریت محتوا که حتما تابه حال نام آن را بارها شنیده اید، سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. این سیستم به کمک php طراحی شده است که امروزه حدود 60 درصد از سایت های اینترنتی به کمک آن طراحی شده اند. از مهم ترین نکاتی که سبب محبوبیت بیش ازاندازه این سیستم شده است، کم حجم بودن و بهینه بودن آن است. شما می توانید با کمک این نوع سیستم انواع سایت های خبری، شرکتی و … را طراحی کنید. برخی از ویژگی های بسیارمهم این سایت عبارتنداز:

  • انعطاف پذیری بسیاربالا
  • دارای پوسته های گوناگون
  • مجهز به ابزارهای گوناگون برای طراحی انواع سایت
  • بروزرسانی به صورت خودکار
  • نصب و راه اندازی راحت
  • دسترسی آسان
  • کاربری راحت

جوملا

جوملا از قدیمی ترین سیستم های مدیریت محتوا است که بعداز وردپرس طرافداران بسیارزیادی دارد. شما برای استفاده از این نوع سیستم به هیچ عنوان به دانش فنی خاصی نیاز ندارید و  خودتان می توانید به تنهایی سایتتان را پیاده سازی کنید. علاوه براین کاربری بسیارراحت و  قابلیت ارتقای این سیستم سبب شده است افراد بسیارزیادی آن را به وردپرس ترجیح دهند. برخی از قابلیت های این سیستم عبارتنداز:

  • امکان نصب انواع ماژول و ابزارهای متفاوت روی وب سایت
  • ایجاد انواع سایت های شرکتی، سفارشی و … به صورت اختصاصی
  • قابلیت ایجاد انواع تم روی سایت
  • کاربری آسان
  • قابلیت ایجاد صفحات گرافیکی راحت

دروپال

دروپال یکی از  بزرگترین سیستم های مدیریت محتوا در تمامی جهان است،که به دلیل متن بازبودن موردتوجه بسیاری از کاربران است.یعنی شما می توانید به صورت رایگان به تمامی کدهای این سیستم دست پیداکنید و با ایجاد تغییراتی در آن تمامی کدها را به صورت اختصاصی درآورید. این سیستم جز امن ترین سیستم های مدیریت محتوا محسوب می شود زیرا امکانات امنیتی بسیارزیادی را در اختیار کاربر قرارمی دهد. برخی از ویژگی های این سیستم را درادامه بررسی می کنیم:

  • ایجاد صفحات به دوزبان فارسی و انگلیسی
  • امکانات امنیتی بسیاربالا
  • مدیریت قالب های متفاوت سایت
  • بروزرسانی قالب سایت
  • مدیریت ماژول ها

آمبراکو

جز سیستم های مدیریتی محبوب محسوب می شود که برمبنای .Net طراحی شده است.سیستم آمبراکو از نسخه های پشتیبان بسیارزیادی پیروی می کند. از قابلیت های بسیارجذاب این سیستم این است که از سیستم ورد پشتیبانی می کند و همین موضوع نیز باعث محبوبیت این سیستم شده است. برخی از ویژگی های این سیستم را درادامه بررسی می کنیم:

  • پشتیبانی این محصول به صورت رایگان و غیررایگان ارائه می شود.
  • انعطاف پذیری بسیاربالایی برای انواع سایت های داخلی دارد.
  • مجهز به سیستم متن باز

نیوک

نیوک جز معروف ترین سیستم های سایت ساز جهان است که شما می توانید با کمک آن تنها با کمک چنددکمه صفحات گرافیکی را ایجاد کنید. دقت کنید با کمک این ابزار شما می توانید صفحات پویا و داینامیک را برای خود خلق کنید. برخی از ویژگی های این سیستم را درادامه بررسی می کنیم.

  • سیستم امنیتی بسیارپیشرفته
  • مسدود بودن برخی از ip ها برای ورود به سایت
  • ارسال خبرنامه در سایت
  • ساخت انجمن
  • نظارت بر ورود کاربران در سایت

تایپو3

تایپو3 ازجمله سیستم های مدیریت محتوای متن باز است که انعطاف پذیری بسیاربالایی دارد و می توانید با توسعه آن به صورت مادام از آن استفاده کنید. به دلیل انعطاف پذیری بسیاربالای این سیستم شما می توانید با کمک آن یک سایت بسیارجدید و قدرتمند برای خود بسازید.

مجنتو

مجنتو یکی از انواع سیستم های مدیریت محتوا است که می توانید به راحتی آن را از بسیاری از فروشگاه های آنلاین تهیه کنید. برخی از ویژگی های این سیستم را درادامه بررسی می کنیم:

  • قدرت پردازش بسیاربالایی دارد به همین دلیل نیز می تواند عملیات فروش پیچیده را به راحتی انجام دهد.
  • انعطاف پذیری بسیاربالایی دارد ومی توانید با تغییرکدهای این سیستم آن را به خوبی شخصی سازی کنید.
  • سرعت بارگذاری صفحات سایت بسیاربالا است.
  • بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو

پرستاشاپ

پرستاشاپ از انواع سیستم های مدیریت محتوا است که می توانید برای انواع سایت های متفاوت از آن ها بهره برید. برخی از ویژگی های بارز این محصول عبارتنداز:

  • نصب آسان و رایگان
  • طراحی چندزبانه
  • انعطاف پذیری بسیاربالا
  • امنیت بسیاربالا
  • بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو
  • مدیریت تمامی بخش های مشتریان

برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا مناسب باید چه نکاتی را درنظربگیریم؟

  • چه امکانات و قابلیت هایی دراین سیستم گنجانده شده است؟
  • پشتیبانی از این سیستم به چه صورت است و تاچه زمانی ادامه دارد؟
  • سطح کاربری این سیستم به چه صورت است و تاچه میزان به مهارت برای استفاده از آن نیاز است؟
  • برای کاربران حرفه ای چه نوع امکاناتی دراین سیستم گنجانده شده است؟
  • سرعت بارگذاری صفحات سایت درچه حداست؟
  • برای ارتقا رتبه بهتر در سیستم های مدیریت محتوا چه امکاناتی برای کاربر قرارگرفته است؟
  • مدیریت تبلیغات به چه صورت است؟
  • هرچند وقت یکبار می توانید برای بروزرسانی این سیستم اقدام کنید؟
  • آیا مدیریت سایت به صورت توزیع شده است و یا تنها یک نفر تمامی کارها را برعهده دارد؟
  • آیا می توان قابلیت های اختصاصی را نیز به آن اضافه کرد؟

موارد بالا تنها چندنکته از موارد متعددی است که لازم است هنگام انتخاب سیستم های مدیریتی متعدد آن ها را به درستی انتخاب کنید. قبل از این که برای طراحی سایت اقدام کنید، تمامی نکات لازم برای انتخاب یک سیستم درست را بررسی کنید. این موضوع سبب می شود تا بتوانید بنا به نیازهای خود انتخاب خود را انجام دهید، بدین ترتیب بعدها سایتی مطابق میل خود خواهیدداشت. دراین مطلب تمامی نکاتی که برای انتخاب سیستم مدیریت محتوا مناسب نیاز دارید، موردبررسی قرارگرفته است. برای این که انتخاب درستی داشته باشید، پیشنهاد می شود تا این مطلب را به دقت مطالعه کنید تا بتوانید بهترین سایت اینترنتی را طراحی کنید.


برچسب ها:

    نظرات


    1 دیدگاه
    خرید اینترنتی

    به نظرم سیستم مدیریت محتوای وردپرس عالیه از همه لحاظ برای یه سایت فروشگاهی یا شرکتی مفیده و کار راه بندازه


    پاسخ
    instagram logo call button