بازاریابی تجربی به چه معناست؟

دلارام کشاورز

در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد مشتریان بیش از هر زمان دیگری به دنبال تجربه هستند. اما در دنیایی که تجربیات دیجیتالی و دنیای واقعی هیجان‌انگیزتر از همیشه در دسترس هستند، معروف‌شدن بدون تلاش عمدی دشوار است. برندها یا مجموعه‌هایی که می‌توانند تجربیات مشتری برجسته را تسهیل کنند، همان‌هایی هستند که خود را متمایز می‌کنند و این یک راز برای مدیران نیست، زیرا 68٪ از رهبران بازاریابی ادعا می‌کنند که شرکت آنها به طور فزاینده‌ای براساس تجربه مشتری در حال رقابت است. ازآنجایی‌که مصرف‌کنندگان بیشتر به تجربیات علاقه‌مند می‌شوند، بسیاری از برندها برای تسهیل این تجربیات به چیزی به نام بازاریابی تجربی روی می‌آورند.

اما بازاریابی تجربی چیست و چگونه آن را انجام می‌دهید؟ در این مقاله، نگاهی عمیق‌تر به چیستی آن خواهیم داشت، برخی از مزایای آن را آشکار می‌کنیم و در مورد آنچه که اگر قصد انجام بازاریابی تجربی خود را دارید، صحبت خواهیم کرد. اکنون زمان ایجاد تجربیات به‌یادماندنی در اطراف برندتان فرارسیده است، پس بیایید شروع کنیم.

بازاریابی تجربی چیست؟

بازاریابی تجربی، یک استراتژی بازاریابی است که مشتریان را با محصول درگیر می‌کند یا آنها را عمیقاً درگیر می‌کند. به طور خلاصه، بازاریابی تجربی به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که نه‌تنها محصولات یا خدمات یک برند را خریداری کنند، بلکه واقعاً برند را تجربه کنند. ارتباطات عاطفی بین برند و مصرف‌کننده از طریق تجربیات به‌یادماندنی و منحصربه‌فرد ایجاد می‌شود. بازاریابی تجربی نه‌تنها شامل تعامل با مشتری است، بلکه اغلب  فرایند آن را بهبود می‌بخشد.

مزایای بازاریابی تجربی چیست؟

چندین مورد وجود دارد، اما در اینجا فقط چند مزیت بازاریابی تجربی را برای شما عنوان می‌کنیم:

  1. تعامل شخصی
  2. ارتباط قوی‌تر بین محصول و احساس
  3. ایجاد نقطه تماس مثبت
  4. اشتراک‌پذیری اجتماعی
  1. تعامل شخصی

مشتریان می‌خواهند با برند شما، ارتباط انسانی واقعی را احساس کنند. در واقع 84 درصد از مشتریان می‌گویند که برای برنده‌شدن در کسب‌وکارشان، مانند یک فرد و نه یک عدد رفتار می‌شود. شاید هیچ راهی بهتر از غوطه‌ور کردن آنها در یک تجربه انسانی مهیج برای رفتار با مشتریان خود مانند مردم وجود نداشته باشد. به آنها اجازه دهید از نزدیک ببینند برند شما چگونه آنها را ارتقا می‌دهد.

84 درصد از مشتریان می‌گویند که برای برنده‌شدن در کسب‌وکار آنها مانند یک فرد رفتار می‌شود نه یک عدد.

  1. ارتباط قوی‌تر بین محصول و احساس

مردم می‌خواهند بدانند محصول شما چه کاری انجام می‌دهد. مهم‌تر از آن، نیروی محرکه این است که چرا آنها شما را بر رقیب‌تان انتخاب می‌کنند، ممکن است به احساس محصول شما برگردد. بازاریابی تجربی شما باید احساسات ناشی از استفاده از محصول شما را تقویت کند. این برای آنها مهم است، زیرا مشتریان 3.7 برابر بیشتر احتمال دارد که انتقال یکپارچه بین کانال‌ها را بااهمیت در مقابل بی‌اهمیت ببینند. احساسات مثبت قوی مشتریان را برای برندها محبوب می‌کند. اطمینان حاصل کنید که تجربه‌ای که ارائه می‌کنید پاسخ‌های احساسی مثبت قوی ایجاد می‌کند.

  1. ایجاد نقطه تماس مثبت

هرچه نقاط تماس مثبت بیشتری با مشتریان خود داشته باشید، بهتر است و هرچه این نقاط تماس بیشتر به هم متصل شوند، قدرتمندتر و قانع‌کننده‌تر می‌شوند. یک تجربه منسجم برای جلب وفاداری مشتری کلیدی است. در واقع، 70 درصد از مشتریان می‌گویند فرایندهای متصل برای برنده‌شدن در تجارت آنها بسیار مهم است.

70٪ از مشتریان می‌گویند فرایندهای متصل برای برنده‌شدن در تجارت آنها بسیار مهم است.

  1. اشتراک‌پذیری اجتماعی

تجربیات قانع‌کننده و قدرتمند هستند و به نظر می‌رسد که مردم‌دوست دارند تجربیات جالبی را از طریق ویدئو ثبت کنند و سپس آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. در واقع، پیش‌بینی می‌شود که در سال 2022، ترافیک ویدئویی 82 درصد از ترافیک IP را تشکیل می‌دهد. ممکن است متوجه شوید که رسانه‌های اجتماعی برای انتشار این خبر برای شما وجود دارند، تا زمانی که تجربه‌ای داشته باشید که ارزش اشتراک‌گذاری را داشته باشد. قراردادن نام تجاری خود به‌عنوان خالق یک تجربه مثبت، در گسترش چشم‌انداز برند شما و به رسمیت شناختن آن یک پیروزی است.

چگونه کمپین بازاریابی تجربی خود را شروع می‌کنید؟

درست‌کردن کمپین در مورد بازاریابی تجربی آسان‌تر از انجام آن است. باید مراقب باشید تا اطمینان حاصل شود که تجربیات معتبر و مرتبط با برند شما هستند. برای برگزاری رویداد یا کمپین بازاریابی تجربی خود باید چند قدم بردارید. در اینجا برخی از ملاحظات وجود دارد.

  1. مشاهده کنید و الهام بگیرید.
  2. مشتریان خود را بشناسید.
  3. هدف خود را بدانید.
  4. ارزشی را که ارائه می‌دهید تعیین کنید.
  5. تا جایی که ممکن است حواس خود را درگیر کنید.
  6. به سراغ مخاطبان خود بروید.
  7. یک تجربه منحصربه‌فرد ایجاد کنید که در آن روح برند شما بدرخشد.
  8. اندازه‌گیری، تجزیه‌وتحلیل و بهبود.
  1. مشاهده کنید و الهام بگیرید

برندهای دیگر برای ایجاد تجربیات باورنکردنی چه می‌کنند؟ به‌منظور ایجاد یک تجربه به‌یادماندنی در هنگام بازاریابی تجربی، به‌دقت و درک اینکه کدام تجربه برند فعلی در بین مصرف‌کنندگان طنین‌انداز است، کمک می‌کند. آیا می‌توانید کمپین‌های تجربی روشنگری خاصی را به‌خاطر بسپارید؟ وقتی بیرون از دنیا هستید چشمانتان را باز نگه دارید. سعی کنید زمانی را به‌خاطر بیاورید که توسط کاری که یک برند انجام داده بود غافلگیر شدید. به رسانه‌های اجتماعی بروید یا رول دوربین خود را بررسی کنید.

  1. مشتریان خود را بشناسید

مشتریان شما چه چیزی را در مورد برند شما بیشتر دوست دارند؟ چه احساساتی را با شما مرتبط می‌کنند؟ از چه محصولات یا ویژگی‌هایی بیشتر لذت می‌برند؟ اینها همه بینش‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند جوهر برند خود و احساسات پشت آن را به اشتراک بگذارید. از طریق بررسی، رسانه‌های اجتماعی و نظرسنجی‌های کوتاه بیاموزید. شناخت مشتریان و آنچه آنها در مورد شما دوست دارند به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چگونه افراد همفکر جدید را از طریق احساسات و تجربیات جذب کنید.

  1. هدف خود را بشناسید

چرا یک رویداد بازاریابی تجربی را برگزار می‌کنید؟ چه نتایج ملموسی را امیدوارید به دست آورید؟ چگونه متوجه خواهید شد که موفق هستید؟ احتمالاً به دنبال ایجاد احساسات مثبت برند هستید که منجر به جذب مشتری و وفاداری جدید می‌شود.

می‌خواهید مردم در نتیجه تجربه‌ای که با برند شما دارند چه اقدام فوری انجام دهند؟ آیا می‌خواهید آنها ویدئویی از تجربه خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند؟ آیا دوست دارید نرم‌افزار شما را به‌صورت آزمایشی رایگان دریافت کنند یا محصول شما را خریداری کنند؟ یا می‌خواهید آنها برای ایمیل‌ها ثبت‌نام کنند تا بتوانید آنها را پرورش دهید و آنها را با برند خود در ارتباط نگه دارید؟

مطمئن شوید که می‌دانید می‌خواهید از رویداد چه چیزی به دست آورید و آن را برای شرکت‌کنندگان روشن کنید. اگر تجربه استثنایی و منحصربه‌فردی را برای آن‌ها فراهم کنید، به‌احتمال زیاد آن‌ها مایل به تعامل یا تبلیغ برند شما خواهند بود.

  1. ارزشی که ارائه می‌دهید را تعیین کنید

به کسانی که در بازاریابی تجربی شما دست دارند چه نوع ارزشی می‌دهید؟ آیا این یک عکس یا ویدئوی فراموش‌نشدنی خواهد بود؟ یا تجربه شگفت‌انگیزی خواهد بود؟ آیا مقداری از محصول خود را هدیه می‌دهید؟ دوست دارید مردم چه احساساتی را تجربه کنند؟ برای ایجاد تجربیات به‌یادماندنی که ارزش به اشتراک گذاشتن را داشته باشند، تاحدامکان به ارائه ارزش بپردازید.

  1. تا جایی که ممکن است حواس خود را درگیر کنید

وقتی نوبت به تجربه برند شما می‌رسد، می‌خواهید مردم چه چیزی را ببینند، لمس کنند و بشنوند؟ از چه رنگ‌هایی استفاده خواهید کرد؟ آیا موسیقی را وارد خواهید کرد؟ چگونه به مردم تجربه عملی با نام تجاری خود می‌دهید؟ آنها را در یک تجربه حسی غوطه‌ور کنید که بیش از یک حواس آنها را درگیر می‌کند و احتمالاً تأثیر بیشتری خواهد داشت.

  1. به سراغ مخاطبان خود بروید

رویداد شما باید در مکانی برگزار شود که مخاطبان شما به طور منظم در آن حضور داشته باشند. در صورت امکان، مکانی در دنیای طبیعی آنها. نمایشگاه‌های تجاری عالی هستند و فرصتی آسان برای برقراری ارتباط و تعامل فراهم می‌کنند، اما تجربه‌های غیرمنتظره در دنیای واقعی ممکن است تأثیرگذارتر باشند.

  1. یک تجربه منحصربه‌فرد ایجاد کنید که در آن روح برند شما بدرخشد

برای ایجاد یک تجربه خوب، باید زمان قابل‌توجهی صرف کنید تا واقعاً مشخص کنید که چه چیزی برند شما را متمایز می‌کند و چگونه می‌خواهید احساس و رفتار را در مردم ایجاد کنید. یک رویداد بازاریابی تجربی واقعاً تأثیرگذار به دیگران کمک می‌کند نام تجاری شما را به‌خاطر بسپارند و بخشی از مأموریت قدرتمند شما شوند. 

  1. اندازه‌گیری، تجزیه‌وتحلیل، و بهبود

به‌منظور تعیین میزان موفقیت تلاش‌های بازاریابی تجربی شما، باید راهی برای اندازه‌گیری اثربخشی داشته باشید. اغلب، رسانه‌های اجتماعی مکان بسیار خوبی برای کشف میزان تأثیرگذاری و تأثیرگذاری تجربه شما هستند. نوعی پلتفرم ایجاد کنید که افراد بتوانند به‌راحتی باتجربه تعامل داشته باشند. شاید این یک هشتگ، یک صفحه وب یا یک کانال آنلاین دیگر باشد که می‌توانید به‌راحتی تأثیر آن را اندازه‌گیری کنید. وقتی به داده‌ها نگاه می‌کنید، چیزهای زیادی در مورد آنچه مصرف‌کنندگان با آن طنین‌انداز می‌کنند یاد خواهید گرفت و می‌توانید در آینده آنها را بیشتر خوشحال کنید و به طور مداوم تجربیات باورنکردنی ارائه دهید.

بازاریابی تجربی

از بازاریابی تجربی برای ارتقای برند خود و حفظ مشتریان وفادار استفاده کنید

بازاریابی تجربی راهی عالی برای جذب مشتریان فعلی و بالقوه و ارتباط عاطفی با آنهاست. علاوه بر رویدادهای بازاریابی تجربی خود، از کانال‌های آنلاین برای تقویت تجربیات دنیای واقعی استفاده کنید و همیشه هدف خود را ارائه تجربیات شگفت‌انگیز در چندین نقطه تماس داشته باشید. در اهداف خود شفاف باشید، به طور مستمر برای درک مشتری خود تلاش کنید و نتایج را اندازه‌گیری کنید. اگر روی تجربیات تمرکز کنید، ممکن است رشد کنید و به برندی تبدیل شوید که خیلی بیشتر از فروش محصولات انجام می‌دهد. شما برندی خواهید بود که ارتباط را تقویت می‌کند، احساسات را برمی‌انگیزد و مشتریان وفادار ایجاد می‌کند و حفظ می‌کند.

نکات مهم برای بازاریابی تجربی چیست؟

تأثیرگذاری در دنیای بازاریابی با یک کمپین تبلیغاتی گران‌قیمت یا یک تبلیغ یا رویداد قابل‌توجه بسیار آسان است. بااین‌حال، این تکنیک‌ها گاهی اوقات ممکن است زمانی که نوبت به ایجاد ارتباط در ذهن مصرف‌کنندگان بین یک برند خاص و محصولاتی که آن برندها تبلیغ می‌کنند، وجود نداشته باشد. در نتیجه، اختلالاتی می‌تواند رخ دهد که بر کسب‌وکارها تأثیر منفی می‌گذارد. بازاریابی تجربی در اینجا با ایجاد ارتباط مستقیم بین مصرف‌کنندگان و محصولات کمک می‌کند.

رایج‌ترین روش بازاریابی تجربی از طریق آزمایش محصول است:

 به‌عنوان‌مثال، شرکتی که تخته موج‌سواری می‌فروشد، می‌تواند تبلیغاتی را برگزار کند و از برخی از موج‌سواران برتر منطقه دعوت کند تا تخته‌های خود را در یک رویداد خاص با مشخصات بالا امتحان کنند. بااین‌حال، اگر رویدادهایی مانند این به‌درستی اجرا نشوند، اثر حاصل بدون تغییر باقی می‌ماند. بازاریابان باید اطمینان حاصل کنند که آزمایش محصول به سنگ محک بازخورد مثبت در مورد شرکت موردنظر تبدیل می‌شود.

این را می‌توان با تمرکز بازاریابی تجربی بر روی مخاطب مناسب به دست آورد. پرورش مخاطبی که بعید است به استفاده از یک محصول خاص علاقه‌مند باشد کمکی نمی‌کند. در مقابل، رویکرد صحیح این است که افرادی را داشته باشید که در بازار هدف یک محصول هستند و احتمالاً اطلاعات مربوط به محصول را با دیگران به اشتراک می‌گذارند، به‌احتمال زیاد از طریق وبلاگ‌های شخصی و رسانه‌های اجتماعی. بازاریابان باید اطمینان حاصل کنند که فرایندی که آزمایش‌کنندگان محصول می‌توانند نظرات مثبت خود را به دیگران ارائه دهند، ساده‌تر شده است.

ممکن است بازاریابی تجربی منجر به اولین بازخورد منفی در مورد محصولات خاص شود. اگر شرکت بتواند محصولات را تغییر دهد تا نگرانی‌های مصرف‌کننده کاهش یابد، این در واقع می‌تواند مثبت شود. چنین پاسخی باعث ایجاد حسن‌نیت مثبت از سوی مخاطبان موردنظر شرکت خواهد شد. تمام این اطلاعات در مورد شرکت به طور ایده‌آل با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود و باعث ایجاد هویت نام تجاری مطلوب در ذهن مصرف‌کنندگان می‌شود.

فروشگاه‌های پاپ‌آپ رایج‌ترین شکل بازاریابی تجربی هستند:

رایج‌ترین شکل بازاریابی تجربی، فروشگاه‌های پاپ‌آپ هستند. آنها در همه‌جا به شکل مغازه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و رویدادها ظاهر می‌شوند. آنها معمولاً در محیط‌های منحصربه‌فرد قرار می‌گیرند و پس از دوره‌ای که می‌تواند از یک روز تا شش ماه متغیر باشد ناپدید می‌شوند. با ترکیبی از انحصار و گذرا بودن محصول، شرکت‌ها محصولات جدید را آزمایش می‌کنند، فروش را افزایش می‌دهند و تجارب برند منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کنند. یک سؤال اصلی این است: کدام محصولات بهترین عملکرد را دارند؟ مشتریان برندها را به‌صورت احساسی تجربه می‌کنند. به‌هرحال، مصرف‌کنندگان خاطرات می‌خواهند، نه فقط محصولات. به لطف رسانه‌های اجتماعی، کمپین‌ها به‌سرعت گسترش یافتند.

این تجربیات مثبت و به‌یادماندنی، مشتریان را به سمت خریدهای بسیار فراتر از آنچه بازاریابی سنتی به دست آورده است سوق می‌دهد. در واقع، 74 درصد از شرکت‌کنندگان کمپین می‌گویند که نظر مثبت‌تری نسبت به شرکت، برند یا محصول دارند. 98 درصد تمایل بیشتری به خرید محصولات دارند. این با نتایج تحقیقات اجتماعی مطابقت دارد. یک مطالعه گروه هریس نشان داد که 72 درصد از هزاره‌ها ترجیح می‌دهند پول را صرف تجربیات کنند تا چیزهای فیزیکی.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button