تاثیر رتبه الکسا در سئو ، بررسی معیارهای رتبه بندی الکسا و تاثیر آن در سئو

سمانه پرهیزکار

برای شناسایی بهترین سایت در اینترنت ، سایت هایی بودند که بهترین سایت ها را بر اساس میزان بازدید رتبه بندی می کردند. یکی از این سایت ها که با هدف رتبه بندی دیگر سایت ها بر اساس میزان بازدید و بازدید ایجاد شد ، الکسا بود که در سال 1996 ایجاد شد. در این مقاله می خواهیم معیارهای رتبه بندی سایت ها توسط الکسا و تاثیر رتبه الکسا در سئو را بررسی کنیم.

تاثیر رتبه الکسا در سئو

الکسا چیست؟

این سایت با هدف رتبه بندی انواع سایت ها در اینترنت با در نظر گرفتن معیارهای تعداد بازدیدکنندگان و بازدید سایت ایجاد شده است. عملکرد و محاسبه سایت الکسا بر اساس تعداد بازدید کنندگان است. با افزایش تعداد بازدید از یک سایت ، امتیازات و رتبه ای که سایت از الکسا دریافت می کند کاهش می یابد. این بدان معناست که هرچه تعداد بازدیدکنندگان یک سایت بیشتر باشد ، رتبه آن سایت در الکسا کمتر خواهد بود. رتبه کمتری که توسط الکسا دریافت می شود به معنای بهتر بودن سایت است. به عنوان مثال ، از آنجا که گوگل بازدید کننده بیشتری دارد ، رتبه بندی دریافتی کمتر از الکسا خواهد داشت. رتبه گوگل  در الکسا 1 است زیرا تعداد بازدید کنندگان زیادی دارد. الکسا معیارهای مختلفی برای رتبه بندی سایت ها دارد که هر کدام ضرایب خاص خود را دارند. سایت الکسا یک سایت را بررسی می کند و در نهایت بر اساس همان معیارها و ضرایب آن ها به آن سایت یک رتبه اختصاص می یابد. برای دیدن رتبه سایت در الکسا نیز راه های مختلفی وجود دارد.

الکسا در حال حاضر نه تنها سیستمی برای رتبه بندی سایت ها است ، بلکه برای سئو ، تجزیه و تحلیل ، PPC ، ابزار یافتن کلمات کلیدی و موارد دیگر نیز استفاده می شود. الکسا اکنون با تغییر الگوریتم ها و استراتژی های خود رقیب گوگل است.
برای بررسی میزان تأثیر الکسا در سئو سایت ، باید از زوایای مختلف به آن نگاه کنیم.

باورهای غلط در مورد الکسا

باور غلط اول:

بسیاری از کاربران و دارندگان سایت به اشتباه تصور می کنند که الکسا همان رتبه بندی گوگل است و هرچه رتبه آن ها در الکسا بهتر باشد ، در گوگل نیز بیشتر می شود. اما آن ها سخت در اشتباه هستند، زیرا رتبه هایی که الکسا به سایت ها می دهد، هیچ ارتباطی با رتبه بندی گوگل ندارد.

باور غلط دوم:

الکسا ارتباط مستقیمی یا غیرمستقیم با گوگل ندارد و کاملاً از هم جدا هستند. گوگل قبلا دارای رتبه بندی صفحه برای سایت های خود بود که اخیراً منسوخ شده است. زیرا هدف گوگل رتبه بندی سایت ها بر اساس میزان بازدید نیست ، بلکه نمایش مناسب ترین سایت برای جستجوی کاربر است.

الگوریتم ها و معیارهای رتبه بندی سایت الکسا

الکسا انواع مختلفی از معیارها را برای رتبه بندی سایت ها دارد که هر یک ضرایب خاص خود را دارند و با توجه به ضرایب آن ها ، محاسباتی انجام می شود و رتبه بندی نهایی به سایت اختصاص می یابد.
در اینجا برخی از معیارهایی که الکسا برای رتبه بندی یک سایت در نظر گرفته است، بیان شده:

1. میزان و تعداد بازدید کنندگان سایت:

یکی از مهمترین معیارهای الکسا برای رتبه بندی سایت ها تعداد بازدید کنندگان سایت است. بنابراین هرچه تعداد بازدیدکنندگان سایت بیشتر باشد ، احتمال اینکه از الکسا رتبه بهتری کسب کند بیشتر است.

2. مدت زمان حضور کاربر در سایت:

یکی دیگر از معیارهای الکسا برای رتبه بندی سایت ها ، مدت زمان حضور آن ها در سایت است. هرچه مدت زمان حضور کاربران در سایت بیشتر باشد ، رتبه بهتری خواهد داشت.

معیارهای مختلف الکسا در رتبه بندی سایت

3. نرخ پرش سایت:

نرخ پرش یکی از تعاریف و اصطلاحات رایج در بازاریابی آنلاین است که میزان و نرخ پرش سایت را نشان می دهد. به تعداد و درصد کاربرانی که وارد سایت می شوند اما از صفحات دیگر بازدید نمی کنند ، نرخ پرش گفته می شود. اگر تدابیری برای کاهش نرخ پرش اتخاذ شود ، باعث می شود کاربران از صفحات دیگر سایت بازدید کنند ، در این صورت حضور کاربران در سایت بیشتر خواهد شد و در به دست آوردن رتبه بهتر از الکسا تأثیر خوبی خواهد داشت. بنابراین ، اگر می خواهید رتبه بهتری از الکسا بدست آورید ، می توانید با کاهش نرخ پرش سایت خود ، زمان صرف شده توسط کاربران در سایت را افزایش دهید.

4. تعداد زیر دامنه ها و زیر پوشه ها:

بسیاری از سایت ها از بخش های مختلف ، مانند زیر دامنه یا زیر پوشه تشکیل شده اند. هرکدام از این زیر پوشه ها و زیر دامنه ها آماری را برای خود دریافت می کنند و علاوه بر دامنه ، الکسا زیر دامنه ها را ، از جمله ترافیک آن ها در دامنه اصلی و محاسبه آن نیز بررسی می کند. به همین دلیل، بسیاری از سایت ها برای کسب رتبه های برتر از الکسا و افزایش بازده نهایی ، در قسمت های مختلف سایت کار می کنند.

5. سرورهای ریشه:

حدود 500 سرور ریشه در سراسر جهان وجود دارد که با 13 آدرس IP کار می کنند. الکسا از این سرورهای ریشه برای نظارت بر بازدید سایت و استفاده از آن برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند.

آیا رتبه الکسا بر SEO تأثیر دارد؟

به طور خلاصه باید گفت، رتبه بندی الکسا تأثیری در رتبه بندی گوگل و سئو نخواهد داشت. از آنجا که گوگل الگوریتم های رتبه بندی خاص خود را دارد ، رتبه بندی های به دست آمده توسط الکسا تاثیری در رتبه بندی و وجود رتبه های بهتر در نتایج جستجو نخواهد داشت.


برچسب ها:

    نظرات


    0 دیدگاه
    instagram logo call button